مشاوره خانواده - مشاوره تحصیلی

استفاده از مطالب و محتوا با حفظ حقوق مولف و درج آدرس وبلاگ بلامانع است

مشاوره خانواده - مشاوره تحصیلی

استفاده از مطالب و محتوا با حفظ حقوق مولف و درج آدرس وبلاگ بلامانع است

خود ارضایی پیشگیری و درمان

خدای مهربان نیازهای مختلفی در وجود تک تک ما قرار داده است. یکی از نیرومندترین نیازهایی که خدا در وجود انسان قرار داده است. نیاز و میل جنسی است. این نیاز تا قبل از دوران بلوغ و سنین نوجوانی در وجود انسان خاموش است و خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما رسیدن دوران بلوغ همان و بیداری این اژدهای نیرومند همان. گویی به یکباره تمام وجود نوجوان را فرا می‌گیرد و او را در چنگال خود اسیر می‌کند. 

روان‌شناسان معتقدند بین بلوغ جنسی یک نوجوان و بلوغ روانی و اقتصادی وی چندین سال فاصله است. نوجوان موفق در این فکر است که چطور می‌تواند این فاصله زمانی را به سلامت طی کند؟

اگر ما یاد بگیریم هر میلی را درست و به موقع ارضا کنیم، توانسته‌ایم گام‌های بلندی را به ستم موفقیت و خوشبختی برداریم، . یکی از راه‌های انحرافی برای ارضای میل جنسی که برخی از نوجوانان را گرفتار خودش می‌کند، خودارضایی است.

تعریف خودارضایی : خودارضایی یعنی فرد با خودش کاری کند که منی از او خارج شود و یا به اوج لذت جنسی برسد. گاهی علل این اتفاق بازی کردن با آلت تناسلی است. گاهی تصور کردن صحنه‌های شهوت انگیز، گاهی صحبت درباره مسائل جنسی و ...
خودارضای از نظر اسلام کاری است حرام و از گناهان بزرگ شمرده می‌شود از نظر ادیان الهی تنها راه صحیح ارضای نیاز جنسی، ازدواج است، بنابراین هر راه دیگری برای ارضای آن، نوعی انحراف جنسی تلقی می‌شود. در این کتاب به ریشه‌ها، علل و آسیب‌‌های بروز این رفتار و همچنین روش‌های پیشگیری و درمان آن می‌پردازیم.
 علل خودارضایی: چرا برخی نوجوانان گرفتار خودارضایی می شوند؟
انزوا و تنهایی
خودارضای مرض تنهایی نامیده شده است. این مطلب به خوبی نشان می‌دهد که تنهایی یکی از زمینه‌های اصلی ابتلای فرد به خودارضایی است. تنهایی یعنی درهم شکستن پیوندهای ارتباطی خودمان با دیگران نوجوانی که در اتقا خودش، منزل و یا محیط‌های دیگر زمان زیادی را در تنهایی به سرمی‌برد و کسی را نظاره‌گر خود نمی‌بیند، بسیاری از اوقات وسوسه می‌شود و بر اثر دست ورزی با اندامش کم کم لذت‌هایی را تجربه می‌کند وهمین امر باعث ابتلای او به خودارضایی می‌شود. در واقع تنهایی به منزله حصاری است که نوجوان را به دور خودش می‌کشد. معمولا انسان‌ها وقتی در حضور دیگران هستند، حریم‌ها را حفظ می‌کنند و دست به هر کاری نمی‌زنند. ولی در تنهایی به این تصور که کسی حضور ندارد در حالی که خدا همیشه و همه‌جا شاهد کارهای ماست، ممکن است کارهایی غیر اخلاقی مرتکب شوند.
دوستان منحرف و ناباب
یکی از ویژگی‌های دوره نوجوانی تأثیر پذیری و الگوگیری از همسالان است. نوجوان به رفاقت و دوستی با همسالان خودش اهمیت فراوانی می‌دهد و از آنها بیش از دیگران تأثیر می‌پذیرد. معمولا اوقات زیادی را با دوستانش سپری می‌کند و به راحتی از آنها رنگ می‌پذیرد. طبیعتا اگر در بین دوستانش افرادی ناباب و منحرف باشند روی او تأثیر می‌گذارند. به طور کلی دوست هر شخصی تأثیری عمیق بر روحیات، افکارو رفتارهای او می‌گذارد. بسیاری از افرادی که به بیراهه کشیده می‌شوند و مرتکب کارهای خلاف می‌گردند، از دوست بد می‌نالند و علت بدبختی و انحراف خود را رفاقت با رفیقان ناسالم می‌دانند.
پیامبر عزیزمان(ص) می‌فرمایند:
انسان بر دین دوست خود است، پس مواظب باشید که با چه کسی دوستی می‌کنیم.
البته اثر گذاری دوستان ناباب، تدریجی و آرام است و گاهی اوقات نوجوان خودش هم متوجه انحرافش نمی‌شود، و بعد از مدتی می‌فهمد در چاهی افتاده است که بیرون آمدن از آن مشکل است. امام علی می‌فرماینأ:
با انسان شرور و بدکار همنشینی و رفاقت نکن، چرا که شخصیت تو شرارت‌های او را می‌رباید (از او اثر می‌پذیری) بدون آن که خودت بفهمی.
موارد زیادی اتفاق افتاده است که نوجوان به علت بی‌دقتی در انتخاب دوستانش و رفاقت با دوستان منحرف، دچار خودارضایی شده است، فرهاد هفده ساله هم چنین نوشته است:
راستش چند سال پیش یکی از دوستان نابابم که لعنت خدا بر او باد به من می‌گفت: این کار ضرری برای بدن ندارد، او خودش مبتلا به خودارضایی بود و این عمل زشت به من هم سرایت کرد، حالا نمی‌دانم چگونه این عمل را ترک کنم.
عوامل تحریک کننده شهوت
امروزه تهاجم فرهنگی یا بهتر است بگوییم شبیخون فرهنگی همه اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان را در معرض خطری جدی قرار داده است. کتابها و رمان‌های عشقی و جنسی، روزنامه‌ها و مجلات مختلف، عکس‌ها و پوسترهای تحریک کننده (مثل پوسترهای ورزشکاران و هنرپیشه‌های سینما و تلویزیون)، فیلم‌ها و سی‌دی‌های مبتذل، کلیپ‌های صوتی و تصویری تحریک کننده که به راحتی توسط بلوتوث جابجا می‌شوند و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنت در بسیاری از موارد به آسانی در دسترس نوجوان قرار دارند و اخلاق و فرهنگ او را در معرض هجومی ویرانگر قرار می‌دهند. وضعیت نامناسب حجاب در برخی از شهرها و همچنین نبودن حریم در روابط بین دختر و پسرها نیز باعث ایجاد تحریک در نوجوان می‌شود، حتی بر روی کالاهای مختلف تجاری، عکس‌های مبتذل و تحریک‌آمیز جنسی، به گونه‌ای حساب شده به تصویر کشیده شده و نوجوان را به راحتی تحریک می‌کنند. همه این عوامل روح و روان نوجوان را تحت تأثیر قرار داده به طوری که تصویر مبتذل دائما ذهن او را درگیر می‌کنند و حتی در خواب هم او را راحت نمی‌گذارند. نوجوانی که در برخورد با این عوامل تحریک کننده مدیریت صحیحی نداشته باشد. به تدریج در مقابل فشارهای ناشی از آنها واکنش را از دست می‌دهد و ممکن است گرفتار خودارضایی شود.
بیکاری و نداشتن برنامه برای اوقات فراغت
منشأ بسیاری از گناهان و انحرافات، بیکاری است. در مورد نوجوان هم، چنین است. گاهی اوقات علت ابتلای نوجوان به خودارضایی نداشتن برنامه برای اوقات فراغتش می‌باشد. نوجوانی که بی‌برنامه‌است و اوقات بیکاری‌اش به بطالت می‌گذرد، معمولا ذهنش مورد هجوم افکار مختلف قرار می‌گیرد. هر فکری ذهن او را به سمت خودش می‌کشاند و نوجوان بیکار هم بسیاری از اوقات برای پرکردن وقتش، ممکن است تسلیم وسوسه‌های شیطان شود و به گناه آلوده گردد.  برای ریشه کن کردن یک گناه، عاقلانه این است که علتش را از بین ببریم.
چشم چرانی
امام علی(ع) می‌فرمایند:
دل انسان کتاب دیدگان اوست
یعنی هر آن چه چشم ببیند بر صفحه دل نوشته می‌شود. در واقع چشم انسان دروازه ورود تصورات و اندیشه‌ها به ذهن اوست. چشم چرانی و نگاه به نامحرم بسیاری از اوقات در یک لحظه اتفاق می‌افتد، ولی اثرات زیانباری بر فکر و ذهن نوجوان می‌گذارد که ممکن است تا مدت‌ها ادامه یابد. امام صادق(ع) در مورد نگاه به نامحرم چنین می‌فرمایند:
نگاه به نامحرم تیری مسموم از تیرهای شیطان است (که بر روح و قلب انسان می‌نشیند و آن را زهر آلود می‌کند) و چه بسا نگاهی کوتاه که حسرتی طولانی بر جا می‌گذارد.
گرفتاری بسیاری از نوجوانان به خودارضایی به این علت بوده که مراقب نگاهشان نبوده‌اند و به هر منظره‌ای نگاه کرده‌اند. قدرت تخیل نوجوان بسیار بالاست، نگاه حرام و چشم چرانی هم مواد اولیه لازم را برای آن فراهم می‌کند. اگر نوجوان نگاهش را کنترل نکند و به هر منظره‌ای چشم بدوزد، تصویرهایی که می‌بیند در ذهنش باقی می‌ماند، و زمانی که در تنهایی به سر می‌برد، قوه تخیلش به کار می‌افتد و دائم به این تصاویر فکر می‌کند و برای این که از فشار تحریک این تصاویر رها شود، دست به خودارضایی می‌زند. امام صادق(ع) می‌فرمایند:
نگاه حرام به نامحرم، تخم شهوت را در قلب می‌کارد....
دوستی با جنس مخالف
دوستی و رابطه با جنس مخالف، یکی از انحرافات اخلاقی است که امروزه دامنگیر برخی از نوجوانان شده است. منظور ما از رابطه در این جا، هر نوع ارتباطی بین دختر و پسر نامحرم است که به تحریک شهوت در آنها منجر شود. حال چه ارتباط حضوری باشد، چه تلفنی، چه از طریق نامه، چه چت کردن و یا.... ارتباط و دوستی دختر و پسر که معمولا با تبادل عواطف و احساسات همراه است، باعث تشدید شهوت در دوطرف می شود. وقتی دختر و پس از یکدیگر جدا می‌شوند، آتش این شهوت شعله‌ورتر می‌گردد و به علت افکار تحریک‌کننده‌ای که ذهن آنها را پرکرده است، ممکن است دست به خودارضایی بزنند.
اضطراب و نگرانی
دوره نوجوانی با اضطراب‌های مختلفی همراه است. اضطراب از آینده، ازدواج، شغل، ادامه تحصیلات، نگرانی از سلامت جسمی و روانی و... موضوع‌هایی هستند که نوجوان را در فشار قرار می‌دهند. در موارد بسیاری دیده شده است نوجوانی که نتوانسته علت واقعی تشویش و نگرانی‌اش را شناسایی و برطرف کند به گمان رسیدن به آرامش دست به دامان خودارضایی می‌شود این کار ممکن است آرامشی نسبی و موقت در او ایجاد کند. ولی پس از مدت کوتاهی فکر عواقب و ضررهای خودارضایی و یا احساس گناهی که از انجام این کار به او دست داده، دوباره او را دچار اضطراب نگرانی کرده، برای رفع این اضطراب دوباره دست به این عمل می‌زند. و به همین صورت ممکن است بارها این کار را تکرار کند،
بلوغ زودرس
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، معمولا بین بلوغ جنسی و بلوغ روانی و اقتصادی یک نوجوان فاصله‌ای چند ساله وجود دارد. نوجوان در این فاصله فشارهای زیادی را تحمل می‌کند و دوران حساسی را می‌گذراند. حال اگر فرض کنیم نوجوانی زودتر از معمول به بلوغ برسد(بلوغ زودرس) این مشکل در مورد او بیشتر می‌شود. البته واکنش دختران و پسران نوجوان به بلوغ زودرس یکسان نیست. معمولا دختران نوجوان از بلوغ زودرس احساس ناراحتی می‌کنند و سعی می‌کنند تا جایی که امکان دارد این موضوع را از دیگران مخفی نگه دارند، در حالی که پسران نوجوان از بلوغ زودرس استقبال نموده، با نوعی غرور و شعف در مورد آن صحبت می‌کنند.
بدیهی است نوجوانانی که زودتر به بلوغ می‌رسند، مشکلات بیشتری دارند، چرا که باید فاصله زمانی طولانی‌تری را طی کنند تا در زمان مناسب بتوانند با ازدواج غریزه جنسی‌شان را به طرز صحیحی ارضا کنند و همین فاصله زیاد، ممکن است زمینه ساز ابتلا به خودارضایی شود.
لباس نامناسب
استفاده از لباس‌های نامناسب یکی دیگر از عوامل زمینه ساز خودارضایی است. لباس‌های تنگ و چسبان به ویژه در ابتدای بلوغ باعث افزایش جریان خون در ناحیه کمر و لگن خاصره شده، افزایش جریان خون در این نواحی باعث تحریک آلت تناسبی و افزایش تمایلات شهوانی در نوجوان می‌شود. همچنین لباس‌های زیر بسیار نرم و یا بسیار زبر باعث تحریک میل جنسی می‌شوند. تحریک تمایلات جنسی نیز زمینه ساز ابتلای نوجوان به خودارضایی می‌شود.
اطلاعات نادرست و مفید پنداشتن خودارضایی
بسیاری از نوجوانان به دلیل اطلاعات کمشان در مورد مسائل جنسی سعی می‌کنند از هر راهی که امکان دارد اطلاعاتی در این زمینه به دست آورند. از طریق دوستان، بزرگترها، کتاب‌ها و سایت‌های مختلف و.... بسیاری از اطلاعاتی هم که به دست می‌آورند غلط است و هیچ مبنای علمی‌ای ندارد. چه بسا در خلال اطلاعاتی که به دست می‌آورند به این نتیجه نادرست برسند که خودارضایی نه تنها ضرر ندارد بلکه برای بدن مفید هم هست و باعث آرامش فرد می‌شود. همین امر ممکن است زمینه ساز ابتلای نوجوان به خودارضایی گردد.
 آسیب‌ها و عوارض خودارضایی
 خودارضایی هم از نظر شرعی گناه محسوب می‌شود و ضررهای معنوی به همراه دارد و هم پیامدهای روانی ـ جسمانی نامطلوبی دارد. در این قسمت آسیب‌ها و عوارض خودارضایی در چهار جنبه بررسی شده است:
آسیب‌های جسمانی
برای بیان آسیب‌های جسمی خودارضایی از مقاله دکتر قدوسی زاده بهره گرفته‌ایم این‌ها عوارضی است که پزشکان غربی که گاهی اوقاع حتی توصیه به خودارضایی هم می‌کنند خودشان به آن اعتراف کرده‌اند و در مورد آنها تحقیق به عمل آورده‌اند.
آسیب‌های جسمانی به سه مرحله تقسیم شده است.
مرحله مشکل‌ساز: در افرادی که مدتی است گرفتار خودارضایی شده‌اند زودرس‌ترین عوارض ناشی از این عمل عبارت است از:
الف: خستگی و کوفتگی
ب: نداشتن تمرکز حواس
ج: ضعف حافظه
مرحله گرفتاری شدید.
بروز علائم زیر در فرد گفتار، نشان دهنده آن است که شدت ابتلای وی یا مدت آن بیش از مرحله اول است و در نتیجه عوارض شدید‌تری ظاهر شده است:
الف: تغییرات سریع خلقی
ب: حساسیت بیش از حد و زودرنجی
ج: کمر درد
د: نازک شدن موها
هـ : ناتوانی جنسی در جوانی
و: بدخوابی
مرحله گرفتاری بسیار شدید یا حالت اعتیاد: موارد زیر نشان‌دهنده حالت اعتیاد فرد به این کار است:
الف: ریزش شدید موها
ب: تار شدن دید چشم‌ها
ج: وزوز گوش
د: انزال زودرس و غیر ارادی و یا خروج منی به صورت قطره قطره
هـ: درد کشاله ران و ناحیه تناسلی
و: درد در ناحیه لگن و استخوان دنبالچه.
بد نیست در این جا به نحوه پیدایش برخی از این عوارض اشاره‌ای داشته باشیم:
1ـ خستگی و کوفتگی: انقباض شدید و یک مرتبه تمام عضلات بدن در جریان انزال (ارگاسم یا اوج لذت جنسی) باعث مصرف سریع مواد غذایی ذخیره شده در عضلات و به طور عمده کاهش گلیکوژن می‌شود. خستگی عضلانی تقریبا با سرعت تهی شدن عضلات از گلیکوژن رابطهمستقیم دارد و هر چه این سرعت بیشتر باشد، خستگی بیشتر است. در خودارضایی به علت انقباش‌های مکرر عضلات بدن ذخایر گلیکوژن آنها به سرعت تمام می‌شود و خستگی و کوفتگی همیشگی از عوارض طبیعی آن است.
2ـ ریزش مو: خودارضایی به تدریج با تغییرات هورمونی و شیمیایی که در بدن ایجاد می‌کند، باعث افزایش تبدیل هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون می شود که عواقب بالا بودن این ماده در خون، ریزش موها و تاسی سر و بزرگ شدن غده پروستات و عوارض ناشی از آن در پیری است.
3ـ خودارضایی مکرر باعث تحریک بیش از حد سیستم عصبی پاراسمپاتیک و افزایش تخلیه استیل کولین از انتهای این رشته‌ها در مغز می‌گردد و این خود باعث پاره‌ای از عوارض جسمانی و روانی چون حواس پرتی، ضعف حافظه، عدم تمرکز حواس، سیاهی رفتن چشم و در نهایت تاری دید می‌شود. تمام این علامت‌ها ناشی از به هم خوردن تعادل میزان مواد شیمیایی موجود در مغز است که وظیفه این مواد رد و بدل شدن بین سلول‌های عصوبی و انتقال پیام‌های مختلف است.
برخی نیز بر این عقیده‌اند که علت بروز اختلالات مغزی (مانند حواس پرتی، نداشتن تمرکز حواس و کاهش حافظه) ناشی از ظرفیت عظیمی از انرژی بدن است که در هر بار انزال، تخلیه شده، هدر می‌رود زیرا مایع منی حاوی مقدار بسیار زیادی DNA ، RNA ، آنزیم‌ها پروتئین‌ها، مواد قندی، لسیتین، کلسیم، فسفر، نمک‌های بیولوژیک، تستوسترون و ... است. این ذخایر عظیم انرژی که باید در بدن برای رشد و تقویت بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، بیهوده و به طور مکرر از بدن خارج می‌شود و هدر رفتن هر کدام عوارضی را به دنبال می‌آورد. برای مثال از آن جا که سلول‌های خونی و پلاکت‌ها در مغز استخوان تولید می‌شوند و به تکامل نهایی می‌رسند و برای تولید آنها نیز انرژی بسیار زیادی مورد نیاز است، در افراد گرفتار خودارضایی تکامل مغز استخوان و در نتیجه تولید سلول‌های خونی با مشکل مواجه شده و منشأ کم خونی، ضعف و خستگی در این افراد می‌شود. همچنین دفع فسفر و لیستین بیش از حد از طریق انزال‌های مکرر باعث کاهش ذخایر این مواد که موا دحیاتی برای سلامتی سلول‌های عصبی هستند، می‌شود و در نتیجه اختلال عملکرد سیستم عصبی، مانند حواس‌پرتی، از بین رفتن تمرکز حواس و.... بروز خواهد کرد.
آسیب‌های روحی ـ روانی
استرس و اضطراب، منزوی شدن و گوشه‌گیری، افسردگی، بی‌نشاطی و لذت نبردن از زندگی، تنفر از خود، تبدیل شدن این کار به یک عادت، بداخلاقی و تندخویی‌، زودرنجی، ضعف اراده، احساس حقارت، کاهش اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان از جمله آسیب‌های روحی‌ ـ روانی خودارضایی ه شمار می‌آیند. شرح تعدادی از این‌ها در مباحث گذشته بیان شد.
آسیب‌های اجتماعی
ناسازگاری خانوادگی، بی‌میل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانی در ارتباط با همسر در آینده، احساس طرد شدن، از بین رفتن عزت نفس، پاکی، شرافت و جایگاه اجتماعی، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگی مشترک، برخی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از خودارضایی محسوب می‌شوند.
آسیب معنوی
هیچ یک از آسیب‌های پیش گفته، به اهمیت آسیب معنوی نیست، خودارضایی از نظر دین یکی از گناهان کبیره است. با هر گناهی که انسان انجام می‌دهد، زنگاری بر دلش نقش می‌بندد. زنگار همان چیزی است که روی فلزات و اشیاء قیمتی می‌نشیند و معمولا نشانه پوسیدن و از بین رفتن شفافیت درخشنگی آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است. در سخنانی که از امامان معصوم به ما رسیده است قلب و روح انسان به صفحه‌ای سفید و نورانی تشبیه شده است که هر گناهی انسان مرتکب می‌شود همانند نقطه سیاه بر این صفحه سفید نقش می‌بندد. اگر شخص پشیمان شد و توبه کرد آن سیاهی برطرف می‌شود اما اگر همچنان به گناهش ادامه داد، نقاط سیاه زیاد و زیادتر می‌شوند و در نهایت تمام قلبش را فرا می‌گیرند و اگر چنین شد دیگر امیدی به بازگشت آن فرد نیست. خودارضایی بسیاری از اوقات برای نوجوان به صورت عادت در می‌آید و روز به روز باعث دورتر شدن وی از خدا می‌شود و همانند زنگاری قلب و روح او را تیره می‌سازد.
در روایات ما نسبت به خودارضایی هشدارهای لازم داده و بر زشتی آن تأکید شده است. پیامبر عزیزمان در این باره می‌فرمایند:
کسی که خودارضایی می‌کند مورد لعنت و نفرین است.
در روایات دیگری آمده است که در روز قیامت خدا با چنین شخصی سخن نمی‌گوید و این نشانه خشم و غضب الهی است.
افراد مبتلا چه می‌گویند؟
گزارش‌های افرادی که مبتلا به خودارضایی هستند، یکی از راه‌های مطمئنی است که به وسیله آن می‌توان به آسیب‌ها و عوارض این عمل پی برد. در این ا به نتایج تحقیقی که حاصل بررسی حدود هزار نامه رسیده از نوجوانان و جوانان کشورمان است، اشاره‌ای می‌کنی. در نامه‌های بررسی شده موارد زیر به عنوان آسیب‌های ناشی از خودارضایی ذکر شده‌اند:
گود شدن چشم وسیاهی دور آن
مشکلات بینایی مثل سیاهی رفتن چشم، ضعف بینایی و...
وزوز گوش
کم پشت شدن، نازک شدن، ریزش موها
درد در ناحیه اندام تناسلی و کمر
ضعف میل جنسی
انزال زودرس
خروج غیر ارادی منی
آمدن منی به صورت قطره قطره بعد از ادرار
قوز کمر
لاغری و ضعف قوای جسمانی
خستگی، کوفتگی، سستی و کرختی
اختلالات خواب (بی‌خوابی، بدخوابی.
مشکل در دفع ادرار و تکرر ادرار
لرزش دست و پا و لرزش سر
کم خونی
رنگ پریدگی
درد مفاصل پا
‌بی‌نظمی در عادت ماهیانه
احساس ناامیدی در زندگی
فکر خودکشی
وسواس در طهارت
ضعیف شدن اراده
ضعف اعصاب
بی‌علاقگی به درس
عدم تمرکز حواس هنگام درس خواندن و مطالعه
افت تحصیلی
استرس و اضطراب
بدرفتاری و پرخاشگری با دیگران
افسردگی و گوشه گیری
بی‌علاقگی به عبادات
راه‌یافتن افکار پلید به ذهن
زودرنجی و عصبی شدن
لذن بردن از زندگی زناشویی
ضعف حافظه و حواس پرتی و فراموشی
تبدیل شدن این عمل به یک عادت و ....
موارد دیگری هم در این نامه‌ها ذکر شده است که به علت رعایت اختصار از ذکر آنها صرف نظر می‌کنیم .
بد نیست در این جا برخی از دست نوشته‌های افراد گرفتار خودارضایی را بیاوریم:
نسبت به نوجوانان هم سن و سال خودم قوی‌تر و قدرتمندتر بودم، ولی اکنون بسیار ضعیف شده‌ام و قوای جسمانی خودم را از دست داده‌ام، همیشه احساس خستگی و کسلی می‌کنم.
گرفتار استمناء بودم و با نصایح شما ترک کردم ولی با عوارض آن درگیرم. ازدواج کردم و بر اثر ناتوانی جنسی طلاق دادم و الان من ماندم و یک دنیا حسرت و پشیمانی.
پسری 23 ساله هستم، فارغ التحصیل مکانیک. هزاران بار استمنا کردم و به همه چیز شباهت می‌دهم غیر از آدم... از همه چیز بدم می‌آید. دیوانه محض هستم و به انواع امراض مبتلا هستم. برای نجس نشدن لباس‌هایم باید همیشه کیسه فریزر به خودم ببندم. همیشه جنب هستم.... بدنم لاغر و ضعیف و رنگ پریده شده... از هر چیزی می‌ترسم، امید، آینده و آرزو برایم بی‌معنی است.....
من پسری هجده ساله از تهران هستم... از سیزده سالگی تا حالا به عادت زشت خودارضایی مشغولم... قبلا این کار رو زیاد، البته نه در حد وحشتناک، انجام می‌دادم... به هر حال این رفتار باعث تأثیر در چهره من شده است. سیاهی زیر چشم، گود رفتن چشم، جوش....
من از سال اول راهنمایی با این عمل زشت آشنا شدم. این کاش هیچ وقت اون روز شوم نمی‌آمد. در هر حال من اصلا نمی‌دونستم که این عمل چی هست و چه بلاهایی سر انسان می‌آورد. البته احساس بدی داشتم، اما فکر نمی‌کردم به این جا برسه. در هر حال سه سال راهنمایی را به همین منوال گذراند. در سال دوم دبیرستان بود که متوجه شدم اسم این عمل شوم استمناست و از عوارضش آگاهی پیدا کردم و فهمیدم که گناه بزرگی است. اما متأسفانه من در طول این چهار سال خیلی به این عمل وابسته شده بود. و فاجعه بزرگتری که در همین زمان اتفاق افتاد آشنایی من با دانشگاه و سایت کامپیوتر آن و کافی‌نت بود. این آشنایی‌ها همه چیز را از من گرفت. بله همه چیز را از من گرفت. چرا؟ الان عرض می‌کنم. من بعد از آشنایی با سایت‌های مستهجن در کافی‌نت، برای تأمین شهوترانی‌ام به پول نیاز داشتم. از این رو برای تأمین این پول نقشه کشیدم و از دانشجویان دانشگاهی که اصلا حق ورود به آن را نداشتم پول می‌دزدیدم.این دزدی‌های من از دوم دبیرستان آغاز شد و تا سه سال بعد هم ادامه داشت. من که در طول دوران اول و دوم دبیرستان یک دانش آموز ممتاز بودم به حیوانی وحشی تبدیل شده بودم که تمام مرز‌های اخلاقی را در هم شکسته بود. من بسیاری از کلاس‌های دوره پیش‌دانشگاهی‌ام را رها می‌کردم و به دانشگاه می‌رفتم و با دزدی از آنها به کافی‌نت‌ها می‌رفتم و تمام وقت‌ عکس‌ها و فیلم‌ها و نوشته‌های مستهجن را تماشا می‌کردم. درس هم که معلوم است اصلا نمی‌خوندم. حتی برای رفتن به کافی‌نت‌ها از مادرم هم پول برمی‌داشتم. مادرم پیر است و همیشه می‌دید که پول‌هایش کم است و فکر می‌کرد جایی جا گذاشته است. حالا دیدید وقتی می‌گویم من شهوتران‌ترین آدم روی زمینم یعنی چه؟ این نفس اماره چنان اراده مرا ضعیف کرد که دیگر نمی‌توانستم جلویش را بگیرم و چه چیزی برای یک انسان بدتر ازاین که اراده‌اش را از او بگیرند، چرا که اگر انسانی اراده‌اش را از دست بدهد همه چیزش را از دست داده است. ولی اگر همه چیز به جز اراده را از انسانی بگیرند او همه چیز خواهد داشت. من در طول این مدت هزاران بار توبه کردم و هزاران بار نیز توبه شکنی کردم. بیشترین مدتی که توانستم جلو خودم را بگیرم دو ماه بود. اما دوباره شروع کردم. من با تسلیم شدن در برابر این لذت زودگذر همه چیزم را از دست داده ود. من در یک خانواده مذهبی بزرگ شده‌ام و به همین دلیل بعد از انجام این عمل زشت خیلی خیلی از خودم بدم می‌آمد، به قدری که دلم می‌خواست هیچ وقت به دنیا نمی‌آمدم و یا دست ه خودکشی بزنم. ولی از خودکشی هم می‌ترسم چون می‌دانم آتش جهنم انتظارم را می‌کشد. البته در این راه همیشه لطف خداوند با من بود، چون غیر از این بود خودم می‌دانم که وضع بدتر ازاین می‌شد. یکی از لطف‌های بارز خداوند به من این بود که در طی یکی از این دزدی‌ها لو رفتم و دستگیر شدم و نزدیک بود آبرویم نیز برود اما به لطف خداوند این اتفاق نیفتاد من من از آن به بعد دست از دزدی به طول کامل کشیدم. هر چند می‌خواستم استمنا را نیز ترک کنم اما فقط دو هفته دوام آوردم. بعد از آن موضوع خیلی سعی کردم آدم شوم اما همیشه آن عکس‌ها و فیلم‌هایی که دیده بودم روی من تأثیر می‌گذاشت و من دوباره این عمل شنیع را انجام می‌دادم. این عمل زشت دینم، ایمانم، تقوایم، حیایم، امام زمانم، خدایم و خلاصه همه چیزم را از من گرفت. من که اینقدر دوست داشتم انسان خوبی باشم و این قدر به امام زمان(عج) علاقه داشتم تبدیل شده بودم به موجودی پست‌تر از حیوان. بعد از پیش دانشگاهی کنکور دادم که خوب معلوم است قبول نمی‌شدم. سال بعد هم همینطور، چون به جای خواندن درس به شهوترانی پرداخته بودم. بعد از دو سال کنکور دادن دیگر واقعا از دست خودم عصبانی شده بودم. بنابراین تصمیم گرفتم دیگر درس بخوانم. بنابارین قشنگ درس خواندم . اما باز هم به عمل شنیعم ادامه می‌دادم. بالاخره کنکور را دادم و در رشته .... قبول شدم. الان ترم اولم. اما هنوز دست از عمل زشتم برنداشته‌ام و حتی این کار را بیشتر انجام می‌دهم. چرا؟‌ چون در این محیط با دانشجویانی برخورد کرده‌ام که خوب درس می‌خوانند و من چون درست درس نمی‌خوانم از آنها عقب می‌افتم و نمرات من بسیار کم می‌شود. این رقابت شدید فشار روانی عظیمی بر منی وارد می‌کند و باعث می‌شود برای اینکه من بتوانم از این فشار دور شوم به این عمل روی می‌آورد. از طرف دیگر در محیط دانشگاه دخترها هم حضور دارند که باعث فشار بیشتری به من می‌شود. علاوه بر این دسترسی آسان به اینترنت و دوری از نظارت مادرم هم این عمل را تشدید می‌کند. به طوری که تعداد دفعاتی که من این عمل را انجام می‌دهم از یک بار در هفته به دو سه بار در هفته کشیده است. خیلی خیلی خیلی خسته‌ام. دلم می‌خواد فریاد بزنم، آن قدر بلند که تمام قلبم ویران شود و من دوباره آن را بسازم. این بار زیبا، اما افسوس که این قلب خیلی سیاه شده است. یعنی خیلی یساهش کرده‌ام. البته در این مدت من خیلی به درگاه خدا دعا می‌کردم که مرا از این گناه زشت نجات دهد. اما گناهانم و قلب سیاهم مانع از اجابت دعایم می‌شد... به خدا قسم من دلم می‌خواهد بنده خوب خدا باشم. ولی این نفس بدجوری منو به زمین زد. برام دعا کنید. چون من خودم هیچ آبرویی پیش خدا ندارم. ولی به رحمت و کرمش امید دارم و ملتمسانه از او می‌خوام که مرا ببخشد.
بنده جوانی هجده ساله‌ام که سال گذشته رایانه‌ای خریدم و تنها در اتاقم با باز کردن سایت‌های مستهجن و دیدن آنها استمنا می‌کردم و این کار را برای خودم تفریحی می‌دانستم و نمی‌دانستم که چه مضراتی دارد و مرا دچار چه مشکلاتی می‌کند. من قبل از عادت به استمنا فرد باهوش و با استعدادی بودم و دانش آموز ممتاز کلاسمان بودم، ولی به یکباره به فردی حواس پرت، کم استعداد و تنبل تبدیل شدم و تمام شبانه روز احساس خستگی می‌کنم واز زندگی لذت نمی‌برم و هیچگونه نشاطی در من دیده نمی‌شود و دچار روزمرگی شده‌ام و عزت و شرافتم را از دست داده‌ام و امیدی به آینده ندارم و احساس گناه می‌کنم. من امسال کنکور دارم. کنکوری که سرنوشت دانش آموز را رقم می‌زند. ولی اصلا نمی‌توانم درس بخوانم. تمام افراد خانواده‌ام و فامیل و آشنایان از من انتظار دارند که در کنکور رتبه خیلی خوبی کسب کنم، ولی آنها نمی‌دانند که چه مشکلی پیدا کرده‌ام. من مثل.... از کاری که کرده‌ام پشیمان هستم. الان مشکلاتی که دارم عبارتند از: خستگی و کوفتگی دائم، حواس پرتی (تمام ذهنم پرشده از افکار وسواسی شدید)، ضعف حافظه، تاری دید، کمردرد و ... تازه این مشکلات، مشکلات جسمانی هستند و من از لحاظ روحی و روانی نیز دچار عدم اعتماد به نفس و افسردگی شدیدی شده‌ام و هیچگونه از نشانه‌های جوانی در من دیده نمی‌شود و حتی فکر می‌کنم از یک فرد معتاد نیز بدتر شده‌ام....
چند نکته
کسانی که مبتلا به خودارضایی هستند، ممکن است گرفتار تمام آسیب‌های بالا نشوند. ولی به تناسب مدت زمان ابتلایشان و همچنین میزان دفعاتی که این کار را انجام می‌دهند، مشکلاتی گریبانگیرشان خواهد شد.
ممکن است کسی بگوید عوارض و آسیب‌هایی که ذکر شده مربوط یه کسانی است که شدیدا به این مشکل دچار هستند، ولی اگر کسی این کار را در حد کم و معقول انجام دهد ضرری به او نمی‌رسد. در پاسخ به چنین افرادی باید گفت حتی اگر این حرف درست باشد وخودارضایی در حد محدود ضرری به دنبال نداشته باشد، ولی اعتراف بسیاری از مبتلایان نشان می‌دهد. معمولا افرادی که گرفتار این مشکل می‌شوند، به تدریج به آن عادت کرده، تعداد دفعات انجام این کار روز به روز بیشتر می‌گردد. در واقع نسبت به این عمل حالت اعتیاد پیدا می‌کنند و ترک آن برایشان بسیار مشکل می‌شود وقتی هم به آن معتاد شوند قطعا آسیب‌ها و عوارض به سراغشان خواهد آمد و آنها را گرفتار خواهد نمود. همانطور که سیگار کشیدن و یا استفاده از قرس‌های روان گردان حتی برای یکبار هم خطرناک است، چون لذتی که فرد هنگام مصرف آنها می‌برد و آرامش کاذبی که به او دست می‌دهد، او را به سم مصرف دوباره می‌کشاند و زمانی به خودش می‌آید که به آنها معتاد شده است. یکی از متخصصین در این باره می‌گوید: استمناء توام با ارضای کامل جنسی نیست و در صورت تکرار در دفعات بعدی به صورت یک عادت کامل، مرکب از عادت روانی و عضوی در می‌آید که در این صورت شخص مبتلا حتی به طور غیر اردادی آن را ادامه می‌دهد و حتی گاه افزایش خواهد داد و به همان نسبت ضررهای آن بیشتر خواهد شد. پس عاقلانه این است که از اول گرد آن نرویم و حتی یک بار هم تجربه‌اش نکنیم. احسان چنین می‌گوید: من یه جوون هجده ساله هستم که از سن سیزده چهارده سالگی این عمل رو انجام می‌دم من از این عمل متنفرم ولی الان یک ساله بدجور بهش اعتیاد دارم اصلا انگار ناخوداگاه این کار رو انجام می‌دم. شده واسم یه کار حتمی مثل آب خوردن و دستشویی کردن که آدم خود به خود و اتوماتیک انجامش می‌ده. مغزم بهش عادت کرده. اصلا انگار اگه یه روز این کار رو انجام ندم مغزم به نورون‌های عصبیم دستور خوابیدن نمی‌ده. دارم دیوونه می‌شم همه چیم افت کرده .... به دادم برسید.
برخی از نوجوانان ممکن است تصور کنند که عمل خودارضایی چون همراه با دفع شهوت است موجب آرامش می‌گردد این هم از تصورات اشتبهای است که برخی از کتاب‌ها و سایت‌های غیر علمی آن را ترویج می‌کنند و متأسفانه برخی از افراد هم فریب می‌خورند. اما باید گفت، چنین نیست، زیرا خودارضایی اگر موقتا هم باعث آرامش فرد شود، آرامشی کاذب ایجاد می‌کند و پیامدهای ناگوار آن، جایی برای خوشی موقت و لذت زودگذر ناشی از خودارضایی باقی نمی‌گذارد. درست مثل معتادی که مصرف مواد را برای احساس لحظه سرخوشی ولذت به قیمت گزافی تکرار می‌کند و در برابر آن چیزهای ارزشمندی را از دست می‌دهد. آرامش واقعی هنگامی به دست می‌آید که غریزه جنسی از راه صحیح خودش ارضا گردد. خودارضایی که نوعی انحراف در ارضای میل جنسی است و آسیب‌های زیادی مثل اضطراب و استرس به همراه دارد. چگونه می‌تواند باعث آرامش گردد؟
ممکن است برای نوجوانی که هنوز آلوده به خودارضایی نشده است این سوال ایجاد شود که حالا من اگر خودارضایی نکنم و دست از این لذت بردارم چه فایده‌هایی دارد؟ در جواب این سوال می‌توان گفت مبتلا نشدن به خودارضایی اگر هیچ فایده‌ای غیر از درامان ماندن از آسیب‌های ذکر شده نداشته باشد، می‌ارزد که نوجوان کمر همت ببندد و با اراده‌ای قوی خودش را از افتادن در این گرداب حفظ کند. علاوه بر این عفت‌گرایی و پاکدامنی به انسان کمک می‌کند تا با فکری آرام و متمرکز برنامه‌هایی را که برای آینده خودش ریخته عملی کند، در حالی که فرد مبتلا به خودارضایی از نظر فکری دائما به موضوعات جنسی می‌اندیشد و ذهنش با آنها درگیر است و این امر مانع تفکر آزاد می‌شود و لذا خودارضایی از عوامل رکود فکری محسوب می‌شود. بی‌علاقه گی به درس و تحصیل، عدم تمرکز در هنگام مطالعه و افت تحصیلی نمونه‌ای از آسیب‌هایی است که در برخی از نامه‌های نوجوانان هم به آنها اشاره شد. به روایات و احادیث هم که مراجعه می‌کنیم برای عفت گرایی و پاکدامنی فوائدی را برشمرده‌اند. مثلا امام علی (ع) می‌فرمایند:
عفاف و پاکدامنی برترین عبادت است
یکی از زیباترین فرازهایی که در نهج البلاغه آمده این جمله دلنشین است:
مجاهدی که در راه خدا به شهادت رسیده است، پاداشش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه دارد، ولی عفاف می‌ورزد (و دامنش را به گناه آلوده نمی‌کند). نزدیک است که انسان پاکدامن فرشته‌ای از فرشته‌ها باشد.
انسانی که در مقابل وسوسه‌های شیطانی ایستادگی می‌کند، در واقع به جنگ با نفسش رفته است و جهاد با نفس اماره از جنگیدن در میدان نبرد ظاهری بسی مشکل‌تر و سخت‌تر است. همین پاکدامنی و آلوده نشدن به گناه بود که یوسف چاه نشین را به اوج رساند و او را عزیز مصر و مهم‌تر از آن، محبوب خدا گردانید. شاید با خود بگویید که یوسف پیامبر کجا و من کجا؟ اما این موارد در بین افراد عادی هم بسیار مشاهده شده است. در این صفحات مجال این نیست که به آن‌ها بپردازیم. فقط برای نمونه به جریان یکی از این قهرمانان واقعی که در عصر خودمان می‌زیست، اشاره می‌کنیم:
امیر نوجوانی خوش سیما بود و در خانواده‌ای بسیار ثروتمند و مرفه زندگی می‌کرد. پدر و مادرش هردو پزشک بودند. از آنجا که افکرا غربی داشتند به ارزش‌ها و دستورهای دینی چندان پایبند نبودند. آنها صبح زود از خانه بیرون می‌رفتند و فقط آخر شب، برای استراحت به خانه برمی‌گشتند و برای اینکه امیر احساس تنهایی نکند،‌دختر‌ خاله‌اش را که همسن امیر بود به فرزند خواندگی پذیرفته بوند و به خانه خودشان آورده بودند، از همان زمان بود که آرامش زندگی امیر به هم خورد، چون دختر خاله‌اش همانند زلیخا، همواره خودش را به امیر عرضه می‌داشت و درخواست عمل نامشروع می‌کرد ولی امیر یوسف‌وار، عفت می‌ورزید و با کمک گرفتن از خدا در مقابل وسوسه‌های او مقاومت می‌کرد،‌او از وضعیت پیش آمده بسیار نگران بود که نکند سرانجام تسلیم شود و دامنش به گناه آلوده شود.
امیر در این گیرو دار مبارزه با نفس و شیطان نامه‌ای به مجله زن روز می‌نویسد و از مشاورین آنجا چاره‌ای می‌جوید. اما ین هفته بعد از نوشتن نامه، شخصی به خوابش می‌آید و به او می‌گوید: «امین» برو به دانشگاه اصلی، وقتت را تلف نکن.
بدین ترتیب امیر که اینک مفتخر به عنوان امین شده بود،‌ عازم جبهه‌های جنگ می‌شود و پیش از رفتن نامه‌ دیگری برای مجله زن روز می‌نویسد، سرانجام چهار روز پس از اعزام به جبهه، در عملیات کربلای چهار در شلمچه، مزد استقامت و پاکدامنی‌اش را می‌گیرد و جام شهادت را سر می‌کشد.
روش‌های پیشگیری
حتما شما هم این جمله را بارها شنیده‌اید: پیشگیری مقدم بر درمان است، جمله‌ای بسیار دقیق و سنجیده، راننده‌ای که همیشه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت و به نکات ایمنی توجه می‌کند، هیچ وقت گرفتار تصادف و خطرات ناشی از آن نمی‌شود و لازم نیست هزینه‌های سنگین جانی و مالی بپردازد. شخصی که با رعایت توصیه‌های بهداشتی‌، جلوی بیماری را می‌گیرد، نه مجبور است هزینه‌های سنگین درمانی را بپردازد و نه لازم است سهتی‌ها و درد‌های بیماری را تحمل کند.
همچنین جلوگیری از ابتلا به بیماری، همیشه امکان پذیر است،‌ ولی راه درمان برخی بیماری‌ها مثل ایدز و برخی از سرطان‌ها هنوز کشف نشده است و عاقبتی جز مرگ ندارد. پس عاقلانه و منطقی این است که همیشه به دنبال پیشگیری باشیم تا به بیماری و سختی‌های آن دچار نشویم.
علاوه بر این‌ها، یک اختلال و بیماری هر چند قابل درمان هم باشد، ولی بسیاری از اوقات اثرات آن باقی می‌ماند و فرد را عذاب می‌دهد، دقیقا مثل یک اتومبیل که اگر در یک تصادف چب کند، صافکاری و نقاشی هر چند خیلی هم تمیز باشد، باز هم نمی‌تواند آن ماشین را مثل روز اولش کند. دوستان عزیز، خودارضایی هم، چنین داستانی دارد . در این فصل به برخی از روش‌های پیشگیری از خودارضایی اشاره می‌کنیم. امید است با به کار بردن آنها از این دام خطرناک به راحتی عبور کنید و آینده تحصیلی، شغلی، خانوادگی و از همه مهم‌تر آینده معنوی خود را تضمین نمایید.
ورزش‌
نوجوان، آتشفشانی از انرژی و نوجوانی، دوره فعالیت و جنب و جوش است. اگر این انرژی پتانسیل به طور صحیح مدیریت نشود، مشکلاتی را برای نوجوان ایجاد می‌کند که یکی از آنها خودارضایی است. یکی از راه‌های مهار و تعدیل این انرژی ورزش است. البته منظور از ورزش‌ در این‌جا، ورزش‌هایی است که به علت تحرک بالا در آنها، انرژی فرد تخلیه می‌شود و خستگی جسمی به همراه دارد. جالب اینجاست که در بین نوجوانان ورزشکار، موارد کمتری از خودارضایی گزارش شده است. علتش هم روشن است، ورزش باعث دفع انرژی زاید بدن و تعدیل قوای جنسی می‌شود و زمینه خودارضایی را تا حدود زیادی از بین می‌برد.
همچنین ورزش، علاوه بر اینکه سلامت جسمانی فرد را تضمین می‌نماید، او را از نظر روحی و روانی هم سرزنده و شاداب می‌کند. ورزشکاران به همان مقدار که از فایده‌های جسمی ورزش صحبت می‌کنند، از فوائد روحی و روانی آن نیز سخن می‌گویند. ورزشکاران معمولا نسبت به افراد کم تحرک، اضطراب و افسردگی کمتری احساس می‌کنند و آرامش بیشتری دارند. هما‌ن‌طور که قبلا گفتیم یکی از علل خودارضایی، اضطراب و نگرانی است، ورزش با کم کردن اضطراب و ایجاد آرامش، سهم بسزایی در جلوگیری از خودارضایی دارد.
فایده دیگر ورزش این است که استقامت نوجوان را در برابر مشکلات و سختی‌ها افزایش می‌دهد. به ویژه ورزش‌های سختی مثل کوهنوردی که با خطرات و فراز و نشیب‌هایی همراه است، سرسختی و مقاومت نوجوان را در برابر کشش و جاذبه گناهان زیاد می‌کند و او به راحتی اسیر گناه نمی‌شو.
علاوه بر موارد بالا، ورزش‌های انرژی بر (مانند شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی سریع و....) نوجوان را برای یک خواب آرام و شیرین آماده می‌سازد. خوابی که باعث رفع خستگی و آرامش اعصاب می‌شود و این بسیار مهم است. نوجوانانی که کم تحرک هستند، معمولا شب‌ها دچار بی‌خوابی و یا بدخوابی هستند و نمی‌دانند با انرژی‌های مصرف نشده خود چه کنند. این انرژی‌ها برای آنان مشکل ساز است و ممکن است آنها را به سمت خودارضایی سوق دهد، برای اینکه سستی و تنبلی، نوجوان را از ادامه فعالیت‌های ورزشی‌اش باز ندارد، بهتر است که از ورزش‌های گروهی استفاده کنند تا از همراهی دوستانش کسب انگیزه کند.
تنظیم برنامه خواب
خواب واستراحت اگر مفید و به اندازه کافی باشد، باعث آرامش جسمی و روانی فرد می‌شو د و در سلامت و ی و جلوگیری از انحرافات اخلاقی نشق مهمی ایفا می‌کند. امام علی می‌فرمایند:
به درستی که خواب، سبب تسلط قوای ذهنی و استواری و قوت بدن است.
به منظور پیشگیری از خودارضایی، بهتر است نوجوان در تنظیم برنامه خوابش به راهکارهای زیر توجه نماید و تا جایی که می‌تواند آن را اجرا کند:
شبها زمانی به رختخواب برود که کاملا خسته و آماده خواب است. اگر به طور کامل خسته نشده باشد، به ناچار مدتی را در رختخوابش بیدار می‌ماند و چون افکار و اندیشه‌های شهوانی معمولا در این مواقع به سراغ نوجوان می‌آیند، ممکن است برای رهایی از فشار این افکار دست به خود ارضایی بزند. به این منظور بهتری است در صورت امکان در طول روز نخوابد تا در اثر خستگی ناشی از فعالیت‌های روزانه، شب زودتر و راحت‌تر به خواب برود. اگر با وجود عدم خستگی،باز هم مجبور است به رختخواببرود (مثلا به علت قوانین داخل خانه) کتابی را که به آن علاقه دارد بردارید و مشغول مطالعه آن شود تا خستگی بر او غالب شود و خوابش ببرد.
اگر ممکن است قبل از خواب کمی ورزش کند، تا هم انرژی‌اش تخلیه شود و هم خستگی بر او غلبه کند تا خواب راحتی داشته باشد.
هنگام هجوم افکار جنسی، برخیزد و موقعیتش را تغییر دهد، مثل وضو بگیرد، کمی قدم بزند، مطالعه کند و یا...
صبح‌ها از خواب که بیدار شد، سریع از رختخواب بیرون بیاید و در حال بیداری در رختخواب نماند،‌ سیلوانوس استال: یکی از روانشناسان در این باره می‌گید: به یاد آورید که بامدادان، بیدار ماندن در بستر خواب، بسیار زیان خیز است. پیکر را سست و ناتوان سازد و وسوسه‌های شوم در دل برانگیزد.
هیچ گاه به همراه فرد دیگری در یک رختخواب ویا زیر یک لحاف نخوابد.
اگر در خوابگاه دانش آموزی به سر می‌برد لازم است به هنگام خواب از شوخی‌های کلامیو بدنی که ممکن است باعث تحریک شهوت گردد اجتناب شود.
دمای اتاقی که در آن می‌خوابد نابید خیلی گرم باشد. این مسأله معمولا باعث کسالت وی شده، زود برخاستن او را با مشکل روبرو می‌کند .
اتاقی که در آن می‌خوابد از تصاویر تحریک کننده خالی باشد.
حتما قسمت اصلی خوابش را در شب قرار دهد، خواب روزانه به هیچ عنوان جای خواب شب را نمی‌گیرد، حتی اگر به لحاظ زمانی برابر با آن باشد. خدای مهربان آرامش و آسایش را در شب قرار داده است. پژوهش‌های علمی صورت گرفته بر روی هشت پرستار در یکی از بیمارستان‌های آلمان ثابت کرده است که خوابیدن در روز نمی‌تواند بی‌خوابی شب را جبران کند و خواب روز، حتی در اتاقی ساکت و بدون سر وصدا و تاریک، از نظر کیفیت دارای مزایا و ویژگی‌های خواب شب نیست. علاوه بر این تا می‌تواند سعی کند اول شب بخوابد و تا دیر وقت بیدار نماند. آزمایش‌های محققان نشان می‌دهد نیاز انسان به مرحله چهارم خواب، یعنی خواب عمیق، بیشتر است و این مرحله از خواب بیشتر در نیمه اول شب رخ می‌دهد.
اگر احساس می‌کند بی خوابی او ناشی از یک بیماری است، به پزشک مراجعه کرده و این مشکل را برطرف نماید.
سعی کند خود را عادت دهد که همیشه به پشت بخوابد و هیچ وقت بر روی شکم نخوابد. خوابیدن بر روی شکم وضعیت نامناسبی را برای دستگاه تنفسی، معده و دستگاه تناسلی ایجاد می‌کند.
رختخوابی که روی آن می‌خوابد خیلی گرم و نرم نباشد.، این کار باعث می‌شود بدنی ورزیده و نیرومند داشته باشد و کمتر تحریک جنسی شود.
از خوابید با لباس زیر، نیمه عریان و یا لباس‌های خیلی نرم پرهیز نماید.
به هیچ عنوان در اتاقی جداگانه و در تنهیی نخوابد، حتی اگر اتاق مستقلی دارد، برای خواب به جایی برود که دیگران هم هستند و اگر مجبور شد در اتاق خودش بخوابد، در اتاقش را طوری باز بگذارد که در معرض دید دیگران باشد.
حتما موقع خواب مثانه خالی‌ باشد. برای این کار لازم است قبل از خواب به توالت برود.
همیشه سر و دست‌ها از زیر پتو یا لحاف بیرون باشد.
در حد امکان، سعی کند توصیه‌های دینی را در مورد خواب انجام دهد، کارهایی مثل وضو گرفتن قبل از خواب، بررسی کارهایی که در طول روز انجام داده، تلاوت چند اآیه از قرآن با تأمل، به سمت قبله خوابیدن ( طوری که به پهلوی راست بخوابد که صورتش رو به قبله باشد) این کارها تأثیر زیادی در ایجاد فضای معنوی دارد و ذهن و قبل انسان را از افکار شیطانی و منحرف حفظ می‌کند.
تنظیم برنامه غذایی
خورد زیاد برخی غذاها در سنین نوجوانی، شهوت را تحریک کرده، مشکل ساز میشود، نوجوانی که به دنبال حفظ کردن خود از تحریکات جنسی و انحرافات اخلاقی است. لازم است برنامه غذایی‌اش را هم کنترل و مدیریت کند به همین منظور پیشنهاداتی در اینجا مطرح می‌شود که ایمدواریم راهگشا باشد:
حتی المقدور سعی شود غذای شب، سبک و زودهضم باشد و در ابتدای شب صرف شود، یعنی بین شام و خواب فاصله باشد.
شب‌ها از غذاهایی که مثانه را پر می‌کنند کمتر استفاده شود.
تا جایی که می‌شود از غذاهای دارای طبیعت گرم که تحریک کننده شهوت هستند، استفاده نشود و یا کمتر استفاده شود.
از غذاهایی که در طول شب انسان را تشنه می‌کنند، کمتر استفاده شود.
از نوشیدن قهوه، نسکافه، چای زیاد و خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که خواب را مختل می‌کنند‌، پرهیز شود.
از پرخوری و پرکردن معده پرهیز شود، پرخوری زیان‌های زیادی به همراه دارد، زیان‌هایی مثل کسالت و تنبلی، افزایش خواب، دل مردگی و قساوت قلب، بد بو شدن دهان، بالا رفتن هزینه‌های زندگی، پریشان شدن خواب، ایجاد بیماری‌های مختفل و... یکی دیگر از ضررهای پرخوری تحریک شهوت است. برای پرهیز از پرخوری به ما دستور داده شده است، زمانی که به طور کامل سیر نشده‌ایم و هنوز میل به غذا داریم، از خوردن دست بکشیم.
فرار از تنهایی
همانطور که در فصل اول ذکر شد، یکی از زمینه‌هایی که فضا را برای خودارضایی آماده می‌کند تنهایی است. زیرا در تنهایی افکار و وسوسه‌های شیطانی به سراغ نوجوان می‌آید و او را به سمت گناه سوق می‌دهد. نوجون باید همیشه از تنهایی فرار کند. هیچ وقت تنها در خانه نماند. کارهایش را طوری برنامه ریزی کند که اوقاتی که در خانه سپری می‌کند، همیشه کسی در خانه باشد، در خانه هم سعی کند به تنهایی در اتاقی نباشد. برای مطالعه و کارهایی که نیاز به تمرکز دارد سعی کند از کتابخانه و سالن‌ها مطالعه استفاده کند و اگر امکانش نیست حتما درب اتاقی که در آن مطالعه می‌کند باز باشد تا دیگران به راحتی بتوانند رفت و آمد کنند و او را ببینند.
قطع ارتباط با دوستان منحرف
گفتیم یکی از علت خودارضایی، دوستی و رفاقت با دوستان منحرف است. اگر نوجوان دوستان نابابی دارد، برای پیشگیری از ابتلا به خودارضایی حتما از این مارهای خوش خط و خال فاصله بگیرد تا از زهر‌های کشینده آنان جان سالم به در برد. باید در این موارد مهارت نه گفتن را فرا گیریم و به کار بندیم. از این که ممکن است مسخره شویم و ما را بی‌عرضه بخوانند نهاراسیم و راهی را که مطمئنیم درست است بپیماییم.
تا توانی می‌گریز از یار بد یار بد بدتر بود از مار بد
مار بد تنها تو را بر جان زند یار بد بر جان و بر ایمان زند.
البته چون انسان موجودی اجتماعی است و به داشتن روابط دوستانه با دیگران نیاز دارد، سعی کنید با پیدا کردن و نگهداشتن دوستان خوب و سالم، زمینه حضور افراد ناباب و مشکل آفرین را در حلقه دوستانتان از بین ببرید.
پرهیز از عوامل تحریک کننده
یکی از عوامل تهریک کننده شهوت در نوجوانان، دیدن تصاویر و صحنه‌های مستهجن است. میل جنسی در نوجوان در اوج خود قرار دارد، به همین خاطر دیدن عکس‌ها و صحنه‌های مبتذل، تأثیرات مخربی بر ذهن و روح نوجوان می‌گذارد، ضمن این که ددن آنها اعتیاد آور است و نوجوان را به سوی خود می‌کشاند و در باتلاقی خطرناک فرو می برد. تصاویری که دیده است دائما مقابل چشمانش مجسم می‌شوند و چون هیچ راه منطوقی و شرعی برای ارضای شهوتش پیدا نمی‌کند به سمت خودارضایی کشیده می‌شود. چشم چرانی صحبت غیر ضروری و شوخی کردن با نامحرم و همچنین صحبت در مورد مسائل جنسی و یا خواندن آنها از دیگر عوامل تحریک کننده شهوت می‌باشند که باید از آنها اجتناب نمود. دوستی و ارتباط به اصطلاح عاطفی با جنس مخالف نیز از مواردی است که شهوت را تحریک کرده، زمینه ساز ابتلا به خودارضایی است. به طور کلی می‌توان گفت، نوجوان برای جلوگیری از طغیان شهوتش باید جلوی مقدمات آن را بگیرد و کارهایی که شهوت را تحریک می‌کند ترک کند. درست مثل کسی که انباری پر از چوب یا کاغذ دارد. برای جلوگیری از آتش سوزی و ایجاد خطر، به او توصیه می‌شود نکات ایمنی را رعایت نماید. به عنوان مثال برای گرم کردن فضای انبارش از نفت یا بنزین استفاده نکند و یا سیگارش را در آنجا خاموش نکند، چرا که اگر آتش سوزی اتفاق بیفتد، معلوم نیست بتواند جلوی گسترش آن را بگیرد و حتی اگر هم بتواند آتش را مهار کند، باز هم خساراتی بر او وارد خواهد شد. نوجوانی که به هیچ عنوان چشم و گوش خودش را کنترل نمی‌کند به هر صحنه‌ای نگاه می‌کند هر فیلم و عکس و کلیپی را می‌بیند در روابطش با جنس مخالف حریمی برای خودش قائل نیست در محیط‌های آلوده به گناه حضور می‌یابد در مورد مسائل جنسی سخن می‌گوید و... نباید انتظار داشته باشد که بتواند شهوتش را کنترل کند.
در چنین مواقعی بهتر است در صورت انجام دادن یکی از این کارها جریمه سنگینی برای خودش قرار دهد. جریمه‌ای که نقش بازدارندگی داشته باشد و تلخی آن در ذهنش باقی بماند تا بار دیگر به سراغ آن کار نرود.
کنترل نگاه
چشم چرانی و نگاه‌های شهوت آمیز به نامحرم و حتی به محارم از عوامل تحریک کننده میل جنسی در افراد است. در مقابل یکی از مهارت‌های بسیار مهم و تأثیر گذار در کنترل غریزه جنسی، کنترل نگاه است. قرآن کریم در دو فرمان جداگانه به مردان و زنان مسلمان دستور می‌دهد که نگاه خود را کنترل کرده به نامحرم خیره نشوند، برخی از زنان و دختران به اشتباه خیال می‌کنند که دستور کنترل نگاه در برابر نامحرم فقط مخصوص مردان است، در حالی که در دستورات دینی ما زنان هم از نگاه کردن به نامحرم منع شده‌اند در حالی که در دستورات دینی ما زنان هم از نگاه کردن به نامحرم منع شده‌آند. ام سلمه همسر پیغمبر اکرم نقل می‌کند، پس از نازل شدن آیه حجاب روزی من و میمونه نزد رسول خدا بودیم که ابن مکتوم نابینا وارد شد. حضرت به ما فرمود: پشت پرده قرار بگیرید، ما گفتیم: ای رسول خدا مگر نه این است که او نابیناست و ما را نمی‌بیند؟ حضرت در پاسخ فرمود: آیا شما دو نفر هم نابینا هستید؟ آیا او را نمی‌بینید؟
کنترل چشم و نگاه علاوه بر این که از طغیان میل جنسی جلوگیری می‌کند، فایده‌های دیگری از جمله برخورداری از آرامش فکری، اعتماد دیگران به فرد و چشیدن لذت ایمان و عبادت را به همراه دارد.
در مورد چشم چرانی و چگونگی اثرات آن بر ذهن و خیال انسان در فصل اول سخن گفتیم و نیازی به تکرار نیست.
کنترل خیال
همانطور که حواس ظاهری نقش مهمی در تحریک میل جنسی دارند. فکر و خیال پردازی نیز سهم بسزایی در این زمینه به خود اختصاص می‌دهد. بعضی از نوجوانان در کنترل حواس ظاهری خود موفقند، ولی کنترل فکر و خیال را خیلی جدی نمی‌گیرند و از همین جا ضربه می‌خورند. دائما در خیال خود صحنه‌های غیراخلاقی را تجسم می‌کنند و همین امر ممکن است آنها را به سمت گناه سوق دهد. اما علی، در این زمینه می‌فرمایند:
هر کس زیاد به فکر گناهان باشد، عاقبت به سمت گناه کشیده می‌شود.
حضرت عیسی در کلامی دلنشین و زیبا گناه را به آتش و فکر گناه را به دود آن تشبیه فرموده است.
شعله آتشی که در یک اتاق روشن است، حتی اگر اتاق را به آتش نکشد، سیاهی و دودش اتاق را خراب کرده باعث تیره شدن دیوارها و وسایل اتاق می‌گردد.
خوب است نوجوان، همیشه موضوعاتی برای فکر کردن در ذهنش داشته باشد، موضوعاتی علمی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و مذهبی و ... هر زمان که افکار و تخیلات جنسی به ذهنش هجوم آوردند، با پرداختن به آن موضوعات خودش را از شر افکار و وسوسه‌های شیطانی نجات بخشد. همچنین می‌تواند با مطالعه کتاب‌های مورد علاقه، خیال و فکرش را مهار کند و در اختیار بگیرد.
مدیریت اوقات فراغت
پرکردن و برنامه‌ریزی برای اوقاع فراغت معمولا یکی از مشکلاتی است که افراد با آن روبرو می‌شوند. به دلیل تعطیلات زیاد نظام آموزش و پرورش این معضل در مورد نوجوانان بیشتر مطرح است. یکاری و نداشتن برناه برای اوقات فراغت آسیب‌زا است و آفت‌های زیادی به همراه دارد. انسان موجود عجیبی است و دائما ذهن و یالش فعالیت می‌کند. اگر فوه خیال آزاد باشد و انسان این نیرو را در اختیار خودش نگیرد، به فساد کشیده می شود. حضرت علی(ع) می‌فرمایند:
اگر نفس را به کاری مشغول نکنی، او تو را به خودش مشغول می‌سازد.
نفس انسان با خیلی از چیزها فرق می‌کند. یک انگشتر اگر برای مدتی روی طاقچه‌ای بی‌استفاده بماند اتفاقی نمی‌افتد ولی نفس انسان مثل انگشتر نیست، همیشه باید مشغولبه کاری باشد. اگر به او کار نداشته باشید، او شما را به آنچه که دلش می‌خواهد وادار می‌کند، مثلا قوه تخیل را به کار می‌اندازد و همین خیالات است که انسان را به هزاران نوع گناه می‌کشاند. پس برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت بسیار مهم است. هر نوجوانی باید برای اوقاع فراغتش به ویژه تعطیلات طولانی، مثل تابستان و ایام نوروز، برنامه داشته باشد. یاد گرفتن برخی حرفه‌ها یا هنرهایی مثل خوشنویسی، هنرهای رایانه‌ای، آموزش شنا، پرورش گل و سبزی در خانه، تولید محصولات هنری و یا تفریحات سالم چند نمونه از فعالیت‌هایی است که نوجوان می‌تواند در اوقات فراغتش انجام دهد.
کار و اشتغال
در اسلام بی‌کاری نکوهش شده و کار به عنوان یک امر مقدس شناخته شده است. در حدیث آمده است که خداوند مومنی را که دارای یک حرفه است و بدان اشتغال دارد دوست دارد. اما کسی که بیکار بگردد و بار خودش را بر دوش مردم بیندازد، مورد لعنت خداست. بیکاری یکی از مشکلاتی است که خودش علت بسیاری از انحرافات و گناهان است. بیکاری به ویژه برای نوجوان که منبع انرژی متراکم است و ذهنش پر است از افکار گوناگون، بسیار مشکل آفرین است و او را به سمت انحراف می‌کشاند، از طوری فکار و اشتغال به نوجوان کمک می‌کند تا این انرژی و نیرو را در مسیر درست صرف کند. علاوه بر این کار مانعی جدی برای گرایش به انحرافات اخلاقی است. موریس دبس روان شناس چنین می‌گوید:
اگر بکوشیم نوجانان و جوانان را به زندگی سالم و فعال عادت دهیم و آنها را از بیکاری و تنهایی دور کنیم با مرض خودارضایی مبارزه کرده‌ایم.
بسیاری از نوجوانان دانش آموز در ایام تعطیلات تابستان که مدارس تعطیل است سر کار می‌روند و ضن یاد گرفتن یک حرفه و به دست آوردن درآمد اقتصادی، خودشان را از آفات بیکاری حفظ می‌کنند. این کار برای نوجوانانی که به هر دلیلی ترک تحصیل کرده‌اند و یا پس از گرفتن دیپلم قصد ادامه تحصیل ندارند ضروری به نظر می‌رسد. البته توجه به این نکته ضروری است که محیطی که نوجوان برای کار انتخاب می‌کند، باید سالم و پاک باشد و خودش نوجوان را آلوده نسازد. در طول سال تحصیلی هم که تراکم درس‌ها به نوجوان اجازه نمی‌دهد سر کار برود، می‌تواند فعالیت‌هایی را برای خودش برنامه ریزی کند.
کار و اشتغال علاوه بر اینکه باعث تخلیه انرژی‌های ذخیره شده و زائد بدن انسان می‌شود، نشاط و آرامش روانی وی را هم فراهم می‌کند. یعنی بهداشت روانی فرد را تأمین می‌کند. ولتر نویسنده معروف چنین می‌گوید:
هر وقت احساس می‌کند که درد و رنج بیماری می خواهد مرا از پای درآورد، به کار پناه می‌برم و کار بهترین درمان دردهای درونی من است.
پاسکال دانشمند معروف فرانسوی هم می‌گوید:
مصدر کلیه مفاسد فکری و اخلاقی بیکاری است و هر کشوری که بخواهد این عیب بزرگ اجتماعی را رفع کند، باید مردم را به کار وادارد تا آرامش کلی در وجود افراد برقرار شود.
روزه گرفتن
گفتیم یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به خودارضایی پرهیز از پرخوری است که یکی از روش های ان روزه‌گرفتن است. روزه علاوه بر این که نوجوان را در حصاری از معنویت قرار داده ،ا نرژی روانی او را به سمت هدف‌های والا جهت می‌دهد، همچنین باعث کاهش کالری ذخیرهش شده در بدن می‌گردد، در نتیجه انرژی حاصل از مواد غذایی در بدن کم می‌شودو این امر در کاهش میل جنسی موثر است. روزی شخصی خدمت پیمابر اکرم رسید و گفت به علت شرایط نامناسب مالی فعلا توانیایی ازدواج ندارم و از حضرت راهی برای مهار شهتش خواست. یکی از توصیه‌هایی که پیامبر به او فرمودند این بود که زیاد روزه بگیرد. در توصیه دیگری رسول اکرم چنین می‌فرمایند:
ای جوانان به شما سفارش می‌کند ازدواج کنید و همسری را برای خود برگزینید و اگر شرایط ازدواج را ندارید زیاد روزه بگیرید، زیرا روزه توان جنسی را کنترل و تعدیل می‌کند.
نوجوان اگر بتواند هفته‌ای یکی دو روز روزه مستحبی بگیرد برای کاهش غریزه جنسی‌اش بسیار مفید است. اگر توان آن را ندارد و یا شرایط روزه گرفتن مهیا نیست، مقدار غذایش را کاهش و فاصله بین وعده‌های غذایی را افزایش دهد. روزه علاوه بر کاهش میل جنسی، فایده‌های دیگری هم دارد که یکی از آنها تقویت نیروی تقوا در وجود فرد است. تقوا نیروی بازدارنده فرد در مقابل گناهان و آلودگی‌هاست. نیرویی درونی است که همیشه همراه انسان است و او را از دست زدن به کارهای غیر شرعی و حرام بازمی‌دارد. یکی دیگر از آثار روزه گرفتن، تقویت نیروی اراده است که در پیشگری از خودارضایی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
بلند نگه داشتن موهای بدن
یکی دیگر از مواردی که شهوت را کم می‌کند، بلند نگه داشتن موهای بدن است. در برخی از احادیث هم به این مطلب اشاره شده است. یکی از توصیه‌هایی که پیامبر عزیزمان به فردی که به خاطر بی‌پولی، توانایی ازدواج نداشت فرمودند این بود که موهای بدنت را بلند کن. امام علی هم می‌فرمایند: افزایش مو در بدن شهوت را قطع می‌کند.
البته نوجوانی که به این دستور عمل می‌کند باید به بهداشت بدنش اهمیت زیادی بدهد که مبادا بر اثر بلند شدن موهای بدن میکروب ها و بیماری‌ها گریبانگیرش شود. علاه بر این پاکیزه نبودن نواحی اطراف عورت، باعث خارش آن موضع می‌شود و خود خاراندن ممکن است زمینه لذت بردن و در ادامه خودارضایی را فراهم کند.
نکاتی در مورد حمام رفتن
حمام یکی از جاهایی است که زمینه ابتلا به خودارضایی در آن جا فراهم است. چون در زمان حمام رفتن، نوجوان تنهاست و گفتیم که یکی از علل خودارضایی، تنهایی است. بعضی از نوجوانان به بهانه تمیزی و یا به علت داشتن وسواس، وقت زیادی را در حمام می‌گذرانند که بسیار غلط است، نوجوان بهتر است برای حمام رفتن، به نکات زیر توجه نماید و آنها را به کار ببندد:
مدت حمام را تا جایی که ممکن است کوتاه باشد و در صورت امکان از پانزده دقیقه بیشتر نشود.
در حمام به طور کامل عریان نشود و لباس زیرش را تا لحظه آخر بر تن داشته باشد.
از لیف و صابون زدن به اندام تناسلی اجتناب نماید و به شستن آن با آب کفایت کند.
از دست ورزی و بازی کردن با اعضای بدنش، به ویژه ناحیه آلت تناسلی خودداری نماید.
به هیچ عنوان به بدن خودش، به ویژه ناحیه آلت تناسلی نگاه نکند، (نه به طور مستقیم و نه در آینه).
در صورت نیاز به از بین بردن موهای زائد بدن، به جای تیغ از پودرهای بهداشتی موبر استفاده نماید.
از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان، به خصوص لباس زیر اجتناب کند.
استفاده از کش شوک
یکی از روش‌هایی که برای پیشگیری مناسب است، توجه به آسیب‌ها و عوارض خودارضایی است. خوب است که نوجوان عزیز زمانی که مورد هجوم افکار شیطانی و تحریک کننده قرار می‌گیرد و شهوت به او فشار می‌آورد، کمی در مورد آسیب‌های خودارضایی فکر کند. ببیند آیا می‌ارزد برای رسیدن به لذتی زودگذر و موقت، آن همه عوارض و آسیب‌ها را به جان بخرد. برای این کار می‌تواند یک کش به دست خود ببندد و هر زمان که مورد فشار میل جنسی قرار گرفت، چندین بار این کش را بکشد و رها کند. با این کار دردی در دستش احساس می‌کند و شوک خفیفی بر او وارد می‌شود و با این شوک به یاد ضرها و آسیب‌های این کار می‌افتد. ضررهایی که برخی از آنها زندگی وی را مختل کرده، عاقبت خوشی هم به همراه نخواهد داشت.
پرورش و تقویت ایمان و معنویت
مواردی که در بالا ذکر شد، در پیشگیری از انحرافات اخلاقی و طغیان هشوت موثر و راهگشایند. اما شاید مهم‌ترین عامل پیشگیری از انحرافاتی مثل خودارضایی، پرورش معنویت و تقویت ایمان باشد. ایمان یک نیروی درونی است که فد را در مقال گناهان و لغز‌ش‌ها بیمه کرده، از او محافظت می‌نماید. اگر نوجوان با تمام وجود باور کند که تمام کارهایی که انجام می‌دهد و حتی فکرهایی که در ذهن دارد، زیر ذره‌بین است و خدا مراقب اوست و لحظه‌ای از او غفلت نمی‌کند شرم و حیا به او اجازه نمی‌دهد که مرتکب گناه شود. اگر باور داشته باشد که این کار ضررهای معنوی و سرانجام بدی در پی دارد. هیچ وقت به سراغ این کار نمی‌رود تا زمانی که نیروی ایمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقویت نگردد هیچ ضمانتی برای دوری از شهوت و انحرافات اخلاقی وجود ندارد، به خصوص در وضعیت کنونی که عوامل تحریک کننده شهوت، بسیار زیاد است. بنابراین قبل از هر چیزی ضروری است نیروی ایمان و تقوا را در وجود خویش بارورو کند. نماز، دعا و خواندن قرآن از جمله کارهایی هستند که فرد را در این راه یاری می‌کنند. قرآن در مورد نماز می‌فرماید:
همانا نماز انسان را از زشتی‌ها و گناه باز می‌دارد.
اگر ما در هر روز حداقل پنج وعده دوش بگیریم و خودمان را تمیز کنیم، آیا میکروب‌ و آلودگی‌ای در بدنمان باقی می‌ماند؟ نماز تقریبا چنین حالتی دارد. نمازهای پنج گانه، که بر ما واجب است، و همچنین نمازهای مستحبی، انسان را از آلودگی‌های روحی پاک کرده، سپری هستند در برابر گناهانی که سلامتی روح ما را تهدید می‌کنند. امام علی می‌فرمایند:
نماز دژی است در برابر حملات شیطان
طبیعتا نماز وقتی این ویژگی را دارد که انسان سعی کند آداب و شرایط آن را رعایت کند.
روش‌های درمان
با تمام راهکارهایی که برای پیشگری از ابتلا به بیماری‌ها گفته میشود باز هم عده‌ای به دلایل مختلف گرفتار بیماری می‌شوند. در این جا چاره‌ای جز به کار بردن روش‌های درمانی وجود ندارد. در مورد خودارضایی هم چنین است برخی از نوجانان به دلایل مخلتفی از جمله بی‌اطلاعی از زیان‌ها و عوارض این کار و یا دلایلی که در فصل اول ذکر شد، گرفتار خودارضایی شده‌اند. این‌ها باید تمام انرژی و توان خود را برای درمان خودارضایی به کار ببندند. تمام نکاتی که در فصل گذشته در مورد راه‌های پیشگیری گفته شد، دقیقا در مورد درمان خودارضایی هم کاربرد دارند و ما به دلیل جلوگیری از تکرار، از بیان دوباره آنها خودداری می‌کنیم. ولی نوجوانی که در صددد ترک این عادت ناپسند می‌باشد، باید مو به مو آنها را به کار ببندد. علاوه بر این در این فصل به نکات جدیدی اشاره خواهیم کرد:
اعتقاد به درمان پذیری
اولین قدم برای حل هر مشکلی این است که باور داشته باشیم مشکلمان قابل حل است. اگر از همان ابتدا بر این باور باشیم که این مشکل حل شدنی نیست، تلاشمان بی‌فایده است و راه به جایی نمی‌برد. در درمان این کار نباید ناامیدی بر ما غلبه کند. نورمن وینسنت پیل‌ روانشناس آمریکایی چنین می‌گوید: هرگز کلمه نمی‌شود را به کار نبرید، زیرا کاربرد این کلمه یعنی قبول آن خوب است در این جا به برخی از نامه‌های افرادی که با توکل بر خدا و تلاش خودشان موفق به ترک خودارضایی شده‌اند اشاره‌ای داشته باشیم:
به شکرانه الهی موفق شدم این عادت ناپسند را تماما ترک نمایم... .موضوعی که در این میان دریافتم این بود که من می‌تواند در لحظات حساسی که وسوسه‌های شیطان به سراغم می‌آید، به آن پاسخ منفی بدهم و این که من حداقل اراده برای مقابله با وسوسه‌های شیطان را در خود می‌بینم و می‌توانم با ایستادگی به تدریج آن را تقویت نماید. در این میان راهنمایی‌های پایانی شما در آخرین مکاتبه بسیار کارآمد و موثر بود و به نسبت پاسخ‌های قبلی تأثیگذارتر بود. من هم اکنون در حال بازیابی هویت خود هستم این که چه کسی هستم چه اهدافی دارم و در حال حاضر چه باید بکنم که البته در این مسیر مطالعه آثار شهید مطهری بسیار سودمند بود... من فکر می‌کنم که اگر به وظایف فردی و اجتماعی‌ام عمل نماید خداوند مرا به بهترین شکل ممکن حمایت خواهد نمد و بهترین سرنوشت را برایم رقم خواهد زد.
می‌خواستم تشکر کنم! با انجام روش‌هایی که ذکر کردید توانتستم از این عمل شنیع دست بردارم.
تابستان سال سوم دانشگاه آنروز زیباترین روز بهاری زندگانی‌ام بود بعد از نماز ظهار دست‌هایم را به سوی درگاهش بلند کردم و با تمام وجود فریاد زدم خدااااااااااااااااااااااا می‌خواهم آدم شم خدااااااااااااااااااا ! کمکم کن و جوابم را بده! یادم است آن راز این تصمیم از اعماق قلبم بند می شد و به درگاه حضرت دوست می‌رفت. نمی‌دانم آن لحظه بین من و خدا چه گذشت ولی آن شب را برای نماز شب از خواب بلند شدم. الله اکبر! با تمامم وجود شروع کردم به خواندن نماز و در تمام نماز عاشقانه گریستم و با او درد دل کردم. نمازی که دلم می‌خواست هیچ گاه پایان نپذیرد. روز اول تیر ماه همه نمازهایم با اذان شروع شد و شب دوباره در خلوت تنهایی‌ام با خدا عاشقانه راز و نیاز کردم و گریستم و کمک خواستم.... الان هفت ماه است که موفق شده‌ام با کمک خدا این عمل را ترک کنم. می‌دانم که اگر اراده کنم می‌توانم همین روند را ادامه دهم....
با استعانت از خداوند و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت و جدیت خودم خود را از این گناه به مرور زمان دور کردم و با وجود همه سختی‌های ترک این گناه موفق به ترک شدم.
لذا با جدیت از آن لحظه تصمیم به ترک گناه گرفتم و با دعا و نیایش به درگاه خداوند خود را کم کم از این گناه دور کردم و عهد کردم که دیگر به سراغ این گناه نروم. الحمد لله! با عنایات امام زمان موفق به ترک این گناه در همان سن هفده، هجده سالگی شدم، از آن به بعد هم سعی در به دست آوردن روحیه، توجه بیشتر به معنویات و اعتقادات پیدا کردم.
تدریجی بودن درمان
تدریجی بودن درمان از نکات مهمی است که باید مورد توجه فرد مبتلا قرار گیرد. نوجوانی که چند ماه و یا چند سال گرفتار این مشکل بوده،نباید از خودش انتظار داشته باشد که در عرض چند روز یا چند هفته بتواند این کار را ترک کند، همین که به تدریج بتواند از تعداد دفعات آن بکاهد، پیشرفت خوبی کرده است. همان طور که قبلا اشاره کردیم، یکی از عوارض خودارضایی اعتیاد به این است. کسی که به خودارضایی عادت کرده باشد، برای درمانش نیاز به زمان دارد، درست مثل کسی که معتاد به مواد مخدر شده باشد. چنین شخصی نباید در درمان عجله کند و اگر بعد از مدتی دید هنوز مشکلش حل نشده، نباید ناامید گردد. درمان مشکلی که به صورت عادت درآمده است، در زمان کوتاه، معمولا غیر ممکن و یا خیلی مشکل است. گاهی اوقات درمان خودارضایی حداقل به همان میزانی که فرد مبتلا به این کار بوده نیازمند زمان است البته گاهی اوقات هم فرد با اراده قوی خودش پس از سال‌ها ابتلا به خودارضایی در عرض مدت کوتاهی این کار را ترک می‌کند. پس شتاب‌زده و مأیوس نشویم و از میدان نبرد مبارزه بیرون نرویم.
اگر نوجوان مبتلا به خودارضایی بتواند درمان این مشکل را تحت نظر یک مشاور دلسوز، مذهبی، امین و کاردان پیگیری نماید و مراحل درمانی را با راهنمایی‌های او قدم به قدم طی کند، قطعا موثرتر خواهد بود، تجربه تعدادی از مبتلایان نشان می‌دهد که این روش با موفقیت بیشتری همراه است.
تقویت اراده
شاید مهم‌ترین نکته در درمان خودارضایی، اراده و خواست خود فرد باشد. اگر نوجوان مبتلا نخواهد خودش را درمان کند، می‌تواند با قاطعیت گفت که درمان امکان ندارد. ولی اگر خودش اراده کرد این مشکل را حل کند، بر هر مانعی غلبه خواهد کرد و قعطا موفق خواهد شد، چرا که خواستن توانستن است. هیچ مانعی نمی‌تواند در برابر اراده انسان مقاومت کند. البته اراده همانند نهالی است که باید آن را پرورش دهیم تا به مرحله ثمردهی برسد. به عبارتی دیگر، اراده تقویت شدنی است.
گاهی اوقات نوجوان تمام‌ راه‌های پیشگیری و شیوه‌های درمان را می‌داند، ولی اراده‌اش را برای ترک خودارضایی ضعیف است. یکی از شایع‌ترین حالاتی که نوجوانان مبتلا به خودارضایی در خودشان می‌یابند، این است که اراده شان چنان ضعیف شده که نمی‌توانند تصمیم جدی بر ترک این کار بگیرند یا این که تصمیم می‌گیرند ولی نمی‌توانند این تصمیم را عملی کنند و به آخر برسانند. بعضی از نوجوانان مبتلا به خودارضایی می‌گویند دیگر اراده‌ای برای ترک این کار در ما باقی نمانده است، ولیا ین حرف غلط است. ممکن است اراده اسنان ضعیف شود ولی هرگز از بین نمی‌رود. نشانه‌اش هم این است که نوجوان این عمل را در حضور دیگران انجام نمی‌دهد. یعنی هنوز این اراده را دارد که برخی مواقع و در برخی جاها به این کاردست نزدند. اما باید این اراده را دارد که برخی مواقع و در بخریجاها دست به این کار نزند. اما باید این اراده ضعیف را تقویت کند. برای تقویت اراده شیوه‌های متخلفی ذکر شده است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
یکی از کارهای اساسی برای تقویت اراده، تلقین جملاتی است که به فرد نیرو و انرژی روانی می‌دهد. یعنی هر روز جملاتی که انرژی مثبت دارند در ذهنتان مرور کنید و حتی به زبان بیاورید. جملاتی مانند: من اراده لازم برای انجام کارهایم را دارم. هیچ چیز نمی‌تواند اراده‌ام را متزلزل کند. اراده‌ام هر روز محکم‌تر می‌شود، باید موفق شوم، زیرا موفقیت از آن نیرومندان است. و ..... همچنین در کارهای سخت و دشوار هم تلقین را فراموش نکنید. فیلیس سیمولک چنین می‌گوید: به کار بردن و نگار کلمات منفی، مخرب و ویرانگر است. این کلمات قفل‌هایی هستند که بر درهای ورودی هر راه حلی زده می‌شود تا ما را برای شکست آماده کند و برعکس کلمه آری به هیجانمان می‌آورد، تحرک می‌بخشد و چنان فعال می‌شویم که مشکلمان را حل خواهیم کرد. ویکتور پوشه، روان شناس طفرانسوی، در مورد خودارضایی می‌گوید: افراد مبتلا به این عادت شوم، هر روز به دفعات مختلف با تمرکز فکر به خود بگویند: من به خوبی می‌توانم این عادت بد را از خود دور کنم، من می‌توانم. این عبارت ساده، اثر عجیبی در تقویت اراده و روحیه دارد.
برای تقویت اراده باید از پراکنده کاری و آشفتگی درکارهایتان پرهیز کنید. کارهای متنوع و مختلف علاوه بر این که انرژی ما را پراکنده می‌سازند، موجب به هم ریختگی فکری هم می‌شوند. پس بکوشید به کارهایتان تمرکز و انسجام ببخشید.
سعی کنید کارهایی را که بر عهده می‌گیرد، ناتمام رها نکنید و آنها را تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه دهید. کارهای نیمه تمام، باعث می‌شوند‌ فرد، خودش را انسانی بی‌اراده و یا دارای ضعف اراده تصور کند و دیگر قدرت بر عهده گرفتن فعالیت‌ها و مسوولیت‌های مخلتف را نداشته باشد. قبل از انجام هر کاری کمی درباره آن کار و توانایی‌ها و استعدادهای خودتان بیاندیشید و اگر توانایی انجام آن کار و تمام کردنش را ندارید، از اول آن را بر عهده نگیرید.
هرگز درکارها ناامید نشوید و تا جایی که می‌توانید تلاش کنید. همیشه به خود بگویید: هنوز برای تسلیم شدن زود است، من هرگز تسلیم نمی‌شود.
کلمه غیر ممکن را از صفحه ذهنتان پاک کنید.
هر روز صبح حداقل بیست دقیقه، به طور مرتب و در ساعتی معین ورزش کنید.
ترک گناه و مخالفت با وسوسه‌های شیطان، نقش بسیار موثری در تقویت اراده دارد. ویلیام جیمز روان شناسی معروف آمریکایی چنین می‌گوید: یک نه گفتن به یک عادت بد، موجب می‌شود شخص برای مدتی تجدید قوا کند و بدین وسیله ضعف اراده خود را به تدریج برطرف سازد.
مقید باشید هر روز تعدادی معین از آیات قرآن را تلاوت کرده ترجمه آنها را هم بخوانید.
پس از فکر کردن و مشورت، از پیامدهای تصمیم‌هایتان هراسناک نباشید. به خدا توکل کنید و در تمام امور از او کمک بخواهید.
باور کنید همانند دیگر انسان‌ها از توانمندی‌های بسیاری برخوردارید و از دیگران کمتر نیستید. فراموش نکنید نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بیشتر است و نباید خود را دست کم بگیرد. تصمیم خوب در پرتو تکیه بر توانایی‌ها جبران ضعف‌ها و احساس توانمندی‌ها شکل می‌گیرد.
هر کاری را آسان تلقی کنید، زیرا همه سختی‌ها در برابر اراده پولادین انسان آسان می‌گردد. به استقبال کارهای به ظاهر دشوار بروید و به خود تلقین کنید می‌توانید در این امور درست تصمیم بگیرید و افتخار موفقیت در انجام آنها را به دست آورید.
برای مدتی برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات خود را با فردی شایسته در میان بگذارید و از وی بخواهید مراقب باشد تا در شما دو دلی پیش نیاید اجرای تصمیماتتان را به تأخیر نیندازید.
از خواب زیاد پرخوری و دیگر اسباب تنبلی و سستی اراده بپرهیزید.
با کسانی که روحیه و اراده‌ای قوی دارند دوست شوید تا اراده شما نیز قوی گردد.
تصمیمات بجا و پرارزش گذشته خود رابه یاد آورید و توجه کیند که چون گذشته برای انجام دادن کارهای مهم آمادگی دارد.
با تصمیم‌ها آسان در کارهای ساده، به تدریج خود باوری و توامندنی را در خویش پدید آورید و راه را برای تصمیم گیری در امور پیچیده و مشکل هموار سازید.
از شکست خوردن نهراسید و بدانید که شکست‌ها پلی هستند به سوی موفقیت و کامیابی.
سرگذشت افراد سخت کوش و با اراده را مطالعه کنید و از آنها درس بگیرید.
بد نیست در این جا نگاهی به داستان موفقیت یکی از همین افراد با اراده بیندازیم:
سکاکی، مردمی فلز کار و صنعتگر بود و در کارش مهارت فراوانید اشت. او توانست با مهارت و دقت بالا، دواتی بسیار ظریف به همراه قفلی ظریف‌تر بسازد که لایق تقدیم به پادشاه باشد. انتظار همه گونه تشویق و تحسین از هنر خودش را داشت. با هزاران امید و آرزو خدمت پادشاه رسید و هنرش را عرضه کرد. در ابتدا همانطوری که انتظار داشت مورد توجه قرار گرفت، اما حادثه‌ای پیش آمد که فکر و راه زندگی سکاکی را کاملا عوض کرد.
در حالی که پادشاه مشغول تماشای هنر زیبای او بود و سکاکس هم غرق در خیالات خویش، خبر دادند یکی از دانشکندان آن زمان وارد میشود . همین که او وارد شد، پادشاه چنان سرگرم پذیرایی و گفتگوی با او شد که سکاکی و صنعت و هنرش را به لی از یاد برد. مشاهده این منظره تحولی عمیق در روح سکاکی به وجود آورد. فهمید که از این کار تشویق و تقدیری که می‌بایست نمی‌شود و همه امید‌ها آرزو‌هایش به نا امیدی تبدیل شد. ولی روح بلند پرواز سکاکی نمی‌توانست آرام بگیرد. حالا چه بکند؟ فکر کرد باید به دنبال درس و کتاب برود و امیدها و آرزو‌های گمشده‌اش را در آن راه جستجوکند. هر چند برای فردی که دوره جوانی را طی کرده بود، همدرس شدن با کودکان تازه کار و نشستن در کنار آنها کار آسانی نبود ولی چاره‌ای جز این نیست ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است. از همه بد‌تر این که وقتی شروع به درس خواندن کرد در خود هیچ‌گونه ذوق و استعدادی نسبت به درس خواندن ندید. شاید هم اشتغال چندین ساله او به کارهای فنی و صهعتی ذوق علمی و ادبی‌اش را خشک کرده بود. ولی نه سن بالا و نه کم شدن استعدادش هیچ کدام نتوانست او را از تصمیمی که گرفته بود،منصرف کند. با جدیت فراوان مشغول کار شد، تا این که اتفاقی افتاد. استادی که به او درس می‌داد، این مسئله را به او یاد داد عقیده استاد این است که پوست سگ با دباغی پاک می‌شود. قرار بر این شد که سکاکی این جمله را حفظ کند و روز بعد آن را برای استاد بازگوید. سکاکی این جمله را ده‌ها بار پیش خودش تکرار کرد تا در جلسه امتحان خوب از عهده آن برآید. ولی همین که خواست درس را پس بدهد، این طور بیان کرد: عقیده سگ این است که پوست استاد با دباغی پاک می‌شود. خنده کودکان همکلاسی‌اش بلند شد. بر همه ثابت شد او در پیری هوس درس خواندن کرده به جایی نمی‌رسد.
سکاکی دیگر نتوانست در مدرسه و در شهر بماند و سر به صحرا گذاشت. جهان پهناور بر او تنگ شده بود و بسیار غمگین و ناراحت بود. اتفاقا هب دامنه کوهی رسید متوجه شد که از بالای کوه قطره قطره آب روی صخره‌ای می‌چکد و در اثر ریزش مداوم آب، صخره سوراخ شده است. لحظه‌ای اندیشید و فکری مانند برق از مغزش عبور کرد. با خودش گفت:ذهن من هر اندازه ناتوان اشد از این سنگ که سخت‌تر نیست. ممکن نیست پشتکار بی‌اثر باشد برگشت و آن قدر فعالیت و پشتکار به خرج داد تا استعدادش باز و ذوقش زنده شد و عاقبت یکی از دانشمندان کم نظیر ادبیات گشت.الان هم پس از گذشت سال‌ها، هنوز هم کتاب‌هایش تدریس شده، از نظرات او استفاده می‌گردد.
یاد مرگ و قیامت
یکی از عوامل مهم در کنترل غریزه جنسی، یاد مرگ و قیامت است. ما همگی مسلمانیم و معتقدیم که پس از مرگ، جهانی دیگر و زندگی جدیدی فراروی ماست و همه کارهایی که در این دنیا انجام داده‌ایم، بازتابی در آن دنیا دارد. روز قیامت هر کسی باید پاسخگوی اعمالش باشد و هیچ کار کوچک و بزرگی بدون نتیجه نمی‌ماند. نوجوانی که همیشه این افکار را در ذهنش مرور کند، خیلی کمتر به سمت خودارضایی می‌رود. او می‌داند این کار شهوتی زودگذر است ولی عواقبش برای او باقی می‌ماند و باید در قیامت پاسخگو باشد. او می‌داند عذاب خدا سخت و غیر قابل تحمل است و می‌دند خودارضایی موجب خشم خدا می‌شود و همه این‌ها، مانعی در برابر آلودگی به گناه است. حضرت علی می‌فرمایند:
هر وقت نفستان خواست شما را به سمت شهوت‌ها بکشاند، زیاد یاد مرگ باشید، یاد مرگ برای موعظه و پند گرفتن کافی است.
پیامبر اکرم می‌فرمایند:
زیاد به یاد مرگ باشید، چرا که مرگ از بین برنده لذات و شهوات است.
استفاده از آب سرد
شستن اندام بدن به خصوص اعضای تناسلی با آب سرد، برای خنثی نمودن تحریکات جنسی موثر است. هر وقت افکار جنسی به ذهن نوجوان آمد و تحریک شد، اگر می‌تواند باآب سرد دوش بگیرد و یا اعضای تناسلی‌اش را با آب سرد بشوید تا شهوتش تعدیل گردد. البته این کار در صورتی توصیه می‌شود که موجب بیماری و عوارض نفی در فرد نشود. سیلوانوس استال می‌گوید:
اگر به واسطه تخیل جنسی یا محرکات دیگر، خون بسیار در اعضای تناسلی جریان پیدا کند و باعث تحریکات شهوانی و جنسی گردد، نباید نگران شد و به دکتر مراجعه نموده، بلکه راه درمان آن، این است که برنامه زندگی خود را دگرگون کنید و کاری بکنید تا خود در اعضای مختلف بدن جریان پیدا کند و در یک جا متمرکز نشود و کاری بکنید تا همه دستگاه‌های بدن بتوانند تعادل طبیعی خودیش را داشته باشند و برای این منظور می‌توانید اعضای تناسلی و جنسی خود را در هر روز چند بار با آب سرد شستشو دهید و از این طریق قوه خیال و فکر خود را از توجه به شهوات باز گردانیده، ابعث آرامش اعضای بدن خود شوید.
تشویق و تنبیه
یکی دیگر از روش‌های درمانی این است که نوجوان مبتلا در فاصله زمانی که برای خودش در نظر می‌گیرد اگر موفق هب ترک این عمل شد خودش را تشویق کند و به خودش جایزه بدهد، ولی چنانچه در فاصله شخص شده باز هم مرتکب خودارضایی شد جریمه و تنبیهی برای خودش در نظر بگیرد. تشویق باید چیزی باشد که به نوجوان انگیزه بدهد و او را در تصمیمش استوار گرداند. همچنین تنبیه و جریمه باید قدرت بازدارندگی بالایی داشته باشند به طوری که نوجوان هر وقت اراده کرد خودارضایی کند، تلخی تنبیه و جرمه به ذهنش بیاید و همین امر مانعی در برابر خودارضایی باشد. البته تنبیه و جریمه نباید به گونه‌ای باشد که فرد مبتلا از انجام آن ناتوان شود و کم کم از کارآیی بیفتد. نوع تشویق و جریمه هم برای افراد مختلف فرق می‌کند. هر فردی باید خودش جایزه و جریمه خودش را تعیین کند. مثلا شخصی که از فوتبال بازی کردن با دوستانش خیلی لذت می‌برد، این را به عنوان جایزه‌ای برای خودش قرار دهد که فقط در صورت موفقیت دربرنامه درمانی‌اش به فوتبال بپردازد. یا کسی که روزه گرفتن برایش سخت است در صورت ارتکاب خودارضایی یک یا چند روز روزه بگیرد و ... البته اگر تشویق و تنبیه را برای مقدمات این کار قرار دهد خیلی اثرش بیشتر است. مثلا هر وقت به عکس مبتذلی نگاه کرد، مقدار قابل توجهی از پول تو جیبی اش را صدقه بدهد. یا اگر خواندن مطالب را تحریک کننده جنسی چشم پوشی نمود به نحوی خوش را تشویق نماید. مجیر نوجوانی که در درمان خودارضایی اش بسیار موفق بوده این راه را بسیار موثر می‌داند:
عهد و پیمانی که با خودم بستم و الان حدودا هشت سال از عمرش می‌گذرت و تاکنون نیز بدان پایبند بوده‌ام چنین است: هر گاه در مبارزه با عمل خودارضایی شکست خوردم بر من واجب است که هفت روز روزه بگیرم. سه روز آن باید بلافاصله پس از شکست و پشت سر هم باشد و چهار روز دیگر در طی یک ماه پس از روز شست به جا آورده شود. این جریمه‌ای است که برای خودم گذاشته‌ام بسیار کمکم کرده است.
توجه به ارزش و اهمیت انسان
امام علی(ع) می‌فرمایند:
ای انسان گمان می‌کنی موجودی ناچیز و کوچک هستی؟ در حالی که جهان بزرگی در وجود تو نهفته است.
اگر نوجوان به ارزش و منزلت خودش پی ببرد و بداند که خدا برای چه هدفی او را آفریده است، اگر باور کند که می‌تواند از فرشتگان هم فراتر رود و به مقاماتی دست یابد که خدا به او بنازد هیچ وقت حاضر نمی‌شود که وجود خودش را با این کارها آلوده کند و خودش را از رسیدن به آن مقامات عالی محروم کند. امام علی(ع) می‌فرمایند:
کسی که نفسش برایش عزت و شرف داشته باشد (برای خودش ارزش قائل شود) شهوت‌ها در نظرش خوار است.
یعنی اگر این حس در انسان پیدا شود شهوت‌پرستی را رها می‌کند امام انسان را به موجودی با ارزش در درونش راهنمایی می‌کند، مانند هنرمند هنرشناسی که به صاحب یک تابلوی نفیس می‌گوید می‌دانی این تابلو چقدر با ارزش و قیمتی است؟ حیف است که این جا باشد و گرد وغبار بگیرد. باید از آن به طور ویژه مراقبت کنی، والا ارزشش را از دست خواهد داد.
چند نکته
سعی کنید تمام روش‌هایی که برای پیشگیری و درمان خودارضایی گفته شد، را با هم به کرا ببرید و از همه راه‌کارها استفاده کنید. این روش‌ها در کنار یکدیگر کارآیی دارند. اگر نوجوانی به عنوان مثال از آب سرد استفاده کند ولی چشم و یا خیالش را کنترل نکند، فایده چندانی ندارد و در پیشگیری و درمان با مشکل مواجه خواهد شد.
ممکن است نوجوانی که مبتلا به خودارضایی شده است و آسیب‌هایی را هم در خودش مشاهده می‌کند، در صورت ترک این کار باز هم نگران این باشد که آیا آسیب‌ها و عوارض از بین می‌روند یا خیر؟ ترمیم آسیب‌های وارد شده در اثر خودارضایی به مدت زمان ابتلای فرد و تعداد دفعاتی که این کار را مرتکب شده بستگی دارد. ولی در مورد بسیاری ازنوجوانان جای نگرانی نیست، به ویژه اگر در ترک این کار جدی باشند. بسیاری از این آسیب‌ها در صورت ترک این کار جدی باشند. بسیاری از این آسیب‌ها در صورت ترک از بین می‌روند. برخی دیگر هم با مراجعه به پزشک به آسانی برطرف می‌شوند. برخی از نوجوانان از آسی معنوی این کار که شده است بسیار پشیمانند اما باید گفت این هم جای نگرانی ندارد درب توبه همیشه باز است. گناه انسان هر چه باشد و هر چقدر هم بزرگ باشد نباید احسای بی‌ارزشی و ناامیدی به او دست دهد. درست است که گناه ناراحتی و عذاب وجدان به همراه دارد اما به معنی پایان فرصت‌ها و رسیدن به آخر خط نیست. کسی که از صمیم قلب احساس ندامت و پشیمانی کند و تصمیم قاطعی برای جبران خطاهای گذشته‌اش بگیرد محبوب خداست و خدا دوستش دارد. آسیب‌ معنوی این کار با توبه و استغفار به کلی از بین می‌رود و فرد مبتلا به خودارضایی در صورت توبه مثل روزی می‌شود که اصلا مرتکب این عادت زشده نشده بود. امام باقر می‌فرمایند:
توبه کننده مانند کسی است که اصلا گناه نکرده است...
توبه یعنی شروع زندگی پاک و حرکت در نور و روشنایی، اگر شخص از گناهی که مرتکب شده پشیمان است و می‌ترسد باید از بالاترین گناه یعنی یأس و ناامیدی از بخشش خدابترسد. قرآن خطاب به بندگان گناهکار می‌فرماید: .... از رحمت خدا نومید نشوید که خدا تمام گناهان را می‌آمرزد....
گناهان ما هر چقدر زیاد و بزرگ باشد باز هم در مقابل دریای بیکران رحمت خدا کوچک است، به شرط اینکه به سوی خدا حرکت کنیم و خود را در آغوش پرمهر و محبتش بیندازیم.
تمامی راهکارهایی که در مورد پیشگیری و درمان خودارضایی گفته شد به شرطی تأثیر می‌گذارند که عاجزانه از خدانوند درخواست کمک نمایند و باور کنید که همه کارها به دست اوست. از دعا و طلب کمک از خدا و همچنین توسل به ائمه اطهار فراموش نکنید. حضرت یوسف با آن همه قداست و پاکی‌اش هنگامی که با وسوسه شیطانی زنان مصری روبرو شد، دست دعا به درگاه الهی بلند کرد و گفت:
پروردگارا زندان برایم محبوب‌تر است از آنچه این زنان مرا بدان فرا می‌خوانند و اگر مکر و نیرنگشان را از من باز نگردانی، به آنان متمایل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود.
خدای مهربان هم دعای او را مستجاب کرد و او را از شر زلیخا و بقیه زنان مصری نجات داد. جالب این جاست که یکی از خواسته‌های امامان معصوم از خدا، توفیق حفظ پاکدامنی بوده است. امام علی در دعای خود به هنگام وضو می‌فرمایند:
بار الها غریزه جنسی مرا از گناه محافظت بفرما. امام صادق نیز در دعای خویش در ماه مبارک رمضان چنین می‌فرمایند:
خداوندا از تو درخواست می‌کنم توفیق فرو انداختن چشم از گناه و محافظت از نیروی جنسی را به من عنایت فرمایی
پس بجاست که ما هم به تبعیت از آن بزرگواران همیشه از خدا بخواهیم که در برابر وسوسه‌های شیطان ما را تنها نگذارد و کمکمان کند تا بر این دشمن قسم خورده‌مان غلبه کنیم. بد نیست در پایان این فصل به جریان جوانی که با توکل بر خدا و توسل به ائمه اطهار خودش را از یک دام خطرناک نجات داد اشاره کنیم:
هوای شرجی و تفتیده شهر غریب آخرین نفس‌های خود را می‌کشید و می‌رفت تا جای خود را به هوای لطیف زمستانی بدهد. آبان هم رو به پایان بود و حالا من دقیقا یک سال از خدمتم می‌گذشت. روز پنج شنبه‌ای بود که مرخصی درون شهری گرفتم و از پادگان بیرون آمدم.
.... از سینما که بیرون آمدم، به یاد یکی از دوستانم افتادم که خیلی اصرار داشت که حتما توی این شهر غریب یک بار هم که شده به خانه‌اش بروم. راه خانه او را در پیش گرفتم وفتیک ه به خانه رسیدم در زدم چند دقیقه بعد خانمی پشت در آمد و گفت برادرش در خانه نیست و چند ساعت دیگر می‌آید چند قدم به عقب برگشتم که خداحافظی کنم و بروم که او با لحنی شیطانی گفت: طولی نمی‌کشد، ممکن است بیاید. بفرمایی داخل استراحت کنید تا او بیاید.
در جدالی سخت، مغلوب شیطان شدم و به داخل خانه روفتم مرا به سمت مهمان خانه راهنمایی کرد و طولی نکشید که با هندوانه و تنقلات پذیرایی شروع شد. حرکاتش عجیب و غریب بود. او لباس آستین کوتاه پوشیده بود و انواع و اقسام طلاها به دستانش آویزان بود. تپش قلبم آن تپش همیشگی نبود و مانند پیستونی سرعت داشت. در کشاکش جنجال بین وجدان و شیطان وجدانم می‌گفت: مگر نمی‌دانی ورود در جایی که مورد اتهام قرار می‌گیری ممنوع است؟ چگونه وارد خانه‌ای شدی که فقط تو و یک دختر نامحرم درون آن هستید؟
اما شیطان اشاره می‌کرد نگاه به جمال دختر کن. ضبط صوت بالای سر توست و انواع مختلف نوارها در کنارش وجود دارد، روشنش کن و شاد باش، وضعیت ظاهری دختر با آن ناز و کرشمه‌اش با آتش این جنجال می‌افزود.
او که دو سه متری از من فاصله داشت انواع و اقسام سوالات را از من می‌پرسیدو می‌خواست نقشه‌اش را آرام آرام پیاده کند. با این اوضاع و احوال شیطان می‌واست که تمام وجودم را تسخیر کند و سکان کشتی هوا و هوس درونم را به دست بگیرد.
نگاهم ناخودآگاه به سمت دیوار طرف قبله چرخید و خانه کعبه با آن همه زیبای‌هایش تمامزیبایی‌های ظاهری درون ان خانه را در نظرم هیچ کرد.
اینجا بود که شیطان از پیشروی باز ایستاد و وجدان رقمی تازه گرفت
وجدان، درون دلم بانگ زد که آیا می‌خواهی فردا در روز تولد مولایت، دامنت آلوده باشد و عید را با دامنی آلوده جشن بگیری؟ آیا می‌خواهی فردا، مولایت شیطان باشد، مگر فردا نمی‌خواستی به خاطر سیزده رجب با دوستانت روزه مستحبی بگیری... پس چی شد؟ نگاهی به نیلونی که همراهم بود کردم از روی نایلون خوراکی‌هایی که برای سحری فردا گرفته بودم مشخص بود.
وجدان دوباره چنین آهنگی سر داد: تو که می‌خواهی فردا روزه بگیری، الان توی این محل گناه چه کار می‌کنی؟ اینجا بود که وجدان به قله پیروزی نزدیک شده بود و هوس را از قله دور می‌کرد. چون برق از جا بلند شدم و بهانه گرفتم که من باید بروم، اگر سر وقت نروم اضافه خدمت می‌خورم او با چشمانی متعجب گفت: شب پیش ما می‌ماندید.... نان و پنیری پیدا می‌شود که با هم بخوریم. دیگر تحمل نداشتم. از اتاق بیرون آمدم و به حیاط رسیدم، او پشت سر من حرکت می‌کرد و هنوز هم می‌گفت می‌ماندید یا لااقل شام را می‌خوردید و بعد می‌رفتید.
دم در که رسیدم، در قفل بود اما از خوش شانسی کلید روی در جا مانده بود.در را باز کردم، آخرین نیرنگ‌ها و نگاه‌های شیطانی‌اش را روانه من کرده بود، اما ن از دامنش جهیدم و از خانه بیرون آمدم و به طرف پادگان قدم برداشتم وجدان پرچم پیروزی‌اش را بر قله وجودم به اهتزاز درآورد و چنان خوشحالی‌ای به من دست داد که هنوز هم شیرینی‌اش را در وجودم احساس می‌کنم.
حال می‌اندیشم که اگر آن عکس کعبه نبود و یا فردای آن روز، میلاد امیرالمومنین نبود، نمی‌دانم چه بلایی سرم آمده بود، نه تنها دامنم آلوده شده بود، شاید حالا هم دانشجو نبودم و شاید اکنون دنبال پلیدی‌ها و هرزگی‌ها می‌بودم. این داستان واقعی شاید برای دیگران اهمیتی نداشته باشد، اما برای این حقیر، بزرگ‌ترین درس‌ها را به دنبال داشت و پاک زیستن در این عصر، خیلی سخت است. اما اگر انسان‌ها توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار داشته باشد و برای خود مثلثی از توکل، توسل و اعتماد به نفس داشته باشند، این امر برای آنها سهل خواهد بود.

نظرات 2 + ارسال نظر
الهه جمعه 22 اردیبهشت 1391 ساعت 11:50

سلام خسته نباشید.خیلی خیلی عالی بود و استفاده کردم.من یه سوال هم داشتم البته اگه لطف کنید و جواب بدین ممنون میشم.من حالا 23ساله هستم در دوره نو جوانی منم گرفتار همین گناه کبیره بودم ولی خدا کمک کردو نجات پیدا کردم و حالا خداروشکر مشکلی ندارم و فقط من موندمو خجالتی که تا پایان عمر همرامه.موفق باشید

زهرا چهارشنبه 11 مرداد 1391 ساعت 22:20

واقعا عالی بود ؛به نظر من اگر اطلاعات نوجوانان در این زمینه بالا باشد هیچ موقع به این عمل زشت رو نمی آورند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد